eksport

Hvordan går det med eksporten?

Del med dit netværk:

Dansk eksport af sundheds- og velfærdsløsninger vokser, især til lande uden for EU, hvor der er politisk pres på at indføre sundheds-it. Healthcare DENMARKs nye direktør fortæller om udviklingen i USA, som nu er det største eksportmarked.

Den samlede eksport af sundhedsrelaterede velfærdsløsninger er stødt stigende og tegner sig for små 100 mia. kr. viser tal fra Eurostat (Comext) og DI-beregninger. Trods øget eksport har Danmark i de senere år tabt markedsandele på nærmarkederne: Sverige, Finland og Tyskland, men vundet terræn i lande uden for EU. Størstedelen af eksporten af sundhedsrelaterede velfærdsløsninger går således i dag til lande uden for EU.

- Lande, hvor der er turbo på at skabe et marked, nemlig USA og Storbritannien, der klarer vi os rimeligt godt. Det er lande, der begynder at nå en modenhed og som har pres på, at de skal have mere sundheds-it. De nærmer sig nu det niveau vi har i Danmark, siger CEO Hans Erik Henriksen, Healthcare DENMARK.

I 2011 og i 2012 var USA det største eksportmarked for danske sundheds- og velfærdsløsninger. Markedet drives frem af præsident Obamas sundhedsreform, som overordnet drejer sig om to ting: At sikre adgang til sundhedsydelser for hele befolkningen, og at gøre det økonomisk overkommeligt.

- USA nærmer sig udgifter til sundhedsvæsenet på 17-18 % af bruttonationalproduktet, eller næsten dobbelt så meget som vi bruger. Det er ikke holdbart. Så man er inde og spare på de ydelser, man betaler til hospitalerne, og tvinger dem til at blive mere effektive, siger Hans Erik Henriksen.

Der er tale om en transformation af det amerikanske sundhedsvæsen, hvor den amerikanske centraladministration via økonomiske incitamenter presser på for at skabe og implementere løsninger, som muliggør, at patienter kan udlægges i eget hjem med diagnoseudstyr og små devices (medical home), og care-organisationer, hvor alle enheder er forbundet mellem praksis, klinikker og hospitaler. Hospitalerne bliver elektroniske og flere begynder at kommer over på en elektronisk health record, som ikke kun dækker hospitalerne men også klikker og de praktiserende læger.

- Det er rasende interessant for danske leverandører. For det man gør, det er at sige: I skal lave en elektronisk healthcare infrastruktur. Og det er i virkeligheden en ambition om at lave det samme som vi har i Danmark med den nationale serviceplatform, siger Hans Erik Henriksen;

- Og set fra danske virksomheder, så skaber det pludselig et marked for telemedicinløsninger, velfærdsteknologi og mindre løsninger, som går ind og gør en forskel. For lige pludselig får man den platform, som er hele baggrunden for at det giver mening at tage innovative løsninger fra Danmark ind, siger Hans Erik Henriksen.

Tre gode råd, til hvordan du får succes i USA

Hans Erik Henriksen, der har en mangeårig karriere fra det private erhvervsliv og stor praktisk erfaring med det amerikanske marked, giver her tre råd til, hvad du skal være særligt opmærksom på ved eksport til USA.

1. Du skal have det rigtige produkt

  • Du skal sikre dig, at der ikke er 50 amerikanske leverandører, der kan levere det samme
  • Dit produkt skal være innovativt eller unikt
  • Forskellen kan bestå i at din løsning bliver brugt i Danmark på en bestemt måde

2. Du skal have den rette organisation

  • Du skal have en salgsorganisation i USA
  • Hospitalet eller klinikken vil se, hvem er det der sidder i USA
  • Du skal vise at du mener det alvorligt og har investeret i etableringen i USA
  • Du skal kunne håndtere dine forretningspartnere og konkurrenter

3. Hvorfor skal en forretningspartner i USA sælge dit produkt?

  • Hvorfor skal en kunde købet det?
  • Hvordan vil dine konkurrenter reagere?
  • På lang sigt skal du have en strategi for patentbeskyttelse
  • Du skal have dine produkter certificeret til det amerikanske marked

Kontakt

Hans Erik Henriksen

CEO

Healthcare DENMARK

M: +45 3045 6735

Download vCard

Støttes af

Welfare Tech er finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet, Syddansk Vækstforum og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WEB-Partnerlogo-580-x-50-px_DK.png