Få en SMS når bleen trænger til et skift

Få en SMS når bleen trænger til et skift

Suma Care er snart klar med en intelligent løsning til bleer, der kan alarmere plejepersonale, når de skal tilse ældre borgere, der er nødsaget til at bruge ble. Projektet er del af teknologiudviklingsprojektet Protech, som nærmer sig en afslutning.

Virksomheden Suma Care har udviklet en intelligent løsning til bleer, der kan alarmere plejepersonale, når de skal tilse ældre borgere, der er nødsaget til at bruge ble. Det betyder, at personalet kan reagere hurtigt, når en ble skal skiftes, og derved minimere evt. ubehag hos borgeren. Som grundregel vil det sige, når bleen er 60 % våd, men teknologien kan også sætte alarmen i gang, så snart en ble bliver våd, fyldes med fæces, eller når de 8 timer en ble må sidde, er gået.

- Vores løsning adskiller sig ved, at den kan måle fæces. Det betyder, at personalet kan få at vide, hvornår en ble skal skiftes, for den er brugt optimalt uden at overskride etiske grænser for brugeren eller økonomiske behov hos sundhedssektoren, fortæller COO og partner i Suma Care, Helle Thambo.

Suma Cares intelligente løsning gør det muligt at spare bleer, der i nogle tilfælde bliver skiftet før det reelt er nødvendigt, ligesom både personalet og borgeren slipper for besværet ved kontrol af bleer, der er tomme. Det betyder i praksis, at en borger vil bruge gennemsnitligt 3-4 bleer om dagen, hvor nogle i dag bruger helt op til 7-8 bleer; vel og mærke uden, at det udfordrer borgerens værdighed.

Alarm på SMS

Løsningen er næsten på plads, men den manglende brik er ret vital. Skal alarmen til personalet virke optimalt, er det vigtigt, at den bliver sat i gang på det rigtige tidspunkt.

- Det, der mangler, for vi er markedsklar, er at algoritmen skal være på plads. Vi skal være helt sikre på, at alarmen kommer, når bleen er lige præcis 60 % våd. Den algoritme skulle gerne være på plads efter sommer, forklarer Helle Thambo.

Alarmsystemet er udviklet, så personalet kan blive advaret, lige meget hvor de befinder sig. Så længe de blot har deres telefon på sig.

- Alarmen kan komme som en SMS. Men hvis man har en smartphone, kan man også bruge den applikation, vi har udviklet, som giver flere muligheder. Med den kan man fx tage billeder af tryksår, forklarer Helle Thambo.

Med i Protech

Suma Cares vej til det nu snart markedsklare produkt har blandt andet inkluderet teknologiudviklingsprojektet Protech, under Welfare Tech, der har støttet udviklingen og testet nye velfærdsteknologiske løsninger og produkter med særlig fokus på at skabe vækst i den offentlige sektor.

Suma Care blev taget med som et af to projekter, der gennem Protech har fået adgang til økonomisk støtte og hjælp til at holde projektet struktureret.

Læs mere om det andet projekt: 3D-sårscanner fra Teccluster

- Der er ret strikse krav til, hvordan alting fungerer, når man er med i Protech. Det betyder, at vi har været nødt til at håndtere ting professionelt. Man kommer meget hurtigt ind i en meget systematisk rutine, hvilket har været meget gavnligt, når det har været et nyt iværksætterprojekt. Vi kunne ikke være nået dertil, hvor vi er i dag, hvis det ikke var blevet puttet ind i de rammer, siger Helle Thambo.

Protech er nu ved at være i mål og lukkes ned ultimo september 2014. Det er dog ikke noget problem for Suma Care, der ikke har vanskeligheder med at stå på egne ben.

- Vi er 100 % selvkørende, så vi vil ikke få problemer med at klare os, når Protech lukker ned. Men projektet har været med til at sætte de standarder, som var nødvendige fra start af, og så er vi blevet en del af Welfare Tech og et fantastisk netværk, fortæller Helle Thambo

Stort behov

Helle Thambo er overbevist om, at der er brug for Suma Cares intelligente ble-løsning. Hun mener ikke, at det kun er borgeren og økonomichefen, der får gavn af det – også den enkelte hjælpers dag vil blive bedre ved brugen af løsningen.

- Behovet er kæmpe og markedet er rigtig stort. En løsning som vores kan både give forbedringer og besparelser. Forbedringer for borgeren, fordi bleen kan blive skiftes rettidigt, men også arbejdsmiljømæssigt fordi personalet ikke skal skifte bleen på borgere, hvor det faktisk ikke er nødvendigt endnu, forklarer Helle Thambo.

Hun forklarer, at selv om der i dag er indført lifte er det fysisk meget krævende at skifte sengeliggende borgere. Løsningen vil derfor sikre, at både borgeren og hjælperen slipper for besværet ved at skifte bleen unødvendigt.

Mere information

Se mere om Suma Care-løsningen på www.sumacare.dk

Eller kontakt CEO og partner, Helle Thambo, T. +45 2815 4580, helle@sumacare.dk 

For yderligere information om Protech, kontakt programchef Karen Lindegaard, T. +45 2461 1931, karli@welfaretech.dk

Suma Care er medlem af Welfare Tech.

Kontakt

Karen-Lindegaard_NY.jpg

Karen Lindegaard

Seniorkonsulent

Welfare Tech

Internationalt samarbejde, klyngeudvikling, forretningsudvikling

T: +45 2461 1931

LinkedIn

Skype id : karen.santos.lindegaard

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png