2016-10-07-Sådan-pitcher-du-din-virksomhed-og-jeres-løsning.jpg

Sådan pitcher du dig til succes

Del med dit netværk:

Hvis du vil blive dygtig til at pitche din virksomhed foran investorer, er det næsten lige som at skulle træne til De olympiske lege. Det kræver utallige timers øvelse. Ni virksomheder fik pitchtræning til en workshop i løbet af videnfestivalen WHINN’16. Her får du trænernes bedste tips og råd.

Du står i et lille lokale. Luften er tung, og din puls er høj. Du har to minutter til at overbevise fire investorer om, at de skal bruge millioner på din forretningsidé. Men du taler for stærkt, du glemmer at fortælle, hvordan din idé kan gøre dem endnu rigere, og du fortaber dig i tekniske detaljer. Som var de romerske senatorer i Colosseum i Rom, vender de én efter én tommelfingeren nedad.

Mange iværksættere og virksomhedsejere vil kunne nikke genkendende til oplevelsen. Ni repræsentanter for sundhed og velfærdsteknologiske virksomheder havde derfor valgt at tilmelde sig en såkaldt Pitchfire-workshop i forbindelse med videnfestivalen WHINN’16.

Først træning, så pitch

Pitchfire-workshoppen gik ud på, at de ni deltagere først blev trænet i at pitche af to specialister på området, der tilsammen har gennemført hundredevis af pitchtræninger. Herefter fik de tid til at perfektionere deres pitch, før de fem bedste fik muligheden for at pitche foran fire investorer inden for sundhed og velfærdsteknologi som del af den tilhørende konference ’Igniting your health and social care startup going with seed and venture capital’. 

De to specialister i pitch, Peder Nedergaard og Nicholas Hawtin, arbejder i virksomheden Capital2GROW. De slog fast, at det gælder om at tale til investorens hjerte, hjerne og pengepung. Og så skal du sørge for at få investoren hurtigt på krogen.

Brug pitchen til at tale om investorernes belønning

Investorer vil høre en tydelig beskrivelse af et problem, jeres løsning og den belønning, de kan forvente, når de har investeret i jeres virksomhed.

- 9 ud af 10 bruger for meget tid på at beskrive løsningen. Du kan derimod aldrig bruge for meget tid på at tale om belønningen. Hvordan vil du gøre investorerne ufatteligt rige?, siger Nicholas Hawtin, grundlægger af Capital2GROW.

Til enhver pitch bør du have en præsentation klar med følgende slides:

  1. Elevatortalen
  2. Problembeskrivelse
  3. Løsningsbeskrivelse
  4. Markedets størrelse
  5. Forretningsmodel
  6. Konkurrentanalyse
  7. Salgsstrategi
  8. Teamet (sammensætningen er meget vigtigt for investorerne)
  9. Finansiering – hvor meget søger du?

Dine slides skal udarbejdes efter huskereglen: Max 10 slides, højst 20 ord per slide og ikke over 30 i skriftstørrelse.

Men glem aldrig at målrette din pitch. Hvilken baggrund har investorerne, hvad har de tidligere investeret i, og hvor kommer de fra? Fx er svenskere vant til ydmyge pitches, mens amerikanere i pitch-situationer grænser til det aggressive.

- En svensker vil sige, at produktet er rimeligt godt, selvom det kan forvandle vand til guld, mens amerikanerne vil sige, at de er de eneste, der står mellem os og totalt kaos. Herefter viser det sig, at de sælger en holder til lommetørklæder, siger Nicholas Hawtin.

Når du har styr på, hvem du skal pitche for, skal du forberede dig på at blive afbrudt undervejs med spørgsmål. Rens din præsentation for smarte ord og fagtermer og lad for alt i verden være med at gøre, som om du er den klogeste person i rummet (det er OK at være det, understreger Peder Nedergaard). 

Tal til publikum ikke til din PowerPoint-præsentation

En vigtig del af pitchen er selve præsentationsteknikken. Her understregede de to pitch-specialister, at det er vigtigt at lade være med at kigge på præsentationen bag dig. Du skal tale til publikum. Det er derimod i orden at kigge på noter eller din computer foran dig. Når du bruger fagord, skal du udtale dem langsomt de første gange, så investorerne lærer dem at kende.

- Husk også at fortælle præcist i begyndelsen af din pitch, hvad du søger. Er det 5 mio. kr., er det en introduktion til beslutningstagere eller noget helt tredje. Det er afgørende for din pitch og for dine muligheder for rent faktisk at få, hvad du har brug for, siger Peder Nedergaard.

En central del af pitchtræningen var at skære taletiden ned til to minutter. Mere har du ikke til rådighed, når du møder en investor. Derfor er det også vigtigt at have en skarp afslutning på din præsentation.

- Sørg for at have en god afslutning, så investorerne husker det vigtigste. Det handler altid om at sikre det næste møde og det næste møde igen, siger Nicholas Hawtin.

Når pitchen er veloverstået, og du rent faktisk får adgang til at møde investorerne igen og i sidste ende også får adgang til deres penge, skal du være klar over, at det koster indflydelse. En professionel investor eller fond går ind og bliver en aktiv del af virksomheden og beslutningerne fremadrettet.

- Du kommer ikke uden om at imødekomme investorernes krav om ejerandele. Hvis du ønsker at afskærme forretningen, falder de fra. Husk, at investorerne ønsker at øge omsætningen betragtelig blandt ved at bringe deres egne erfaringer i spil. Brug derfor dine investorer aktivt og se dem fra første øjeblik som dine forretningspartnere, siger Kristoffer Blom, konsulent i Welfare Tech.

Dagens vinder: OpenTeleHealth ApS

De fire professionelle investorer i dagens dommerpanel var Shomit Ghose fra ONSET Ventures i Silicon Valley, Mads Rasmussen fra Accelerace, Henrik Ejsing Andreasen fra EWII A/S samt Lenna Maria Broberg fra Syddansk Innovation. Efter de fem virksomhedspitches havde dommerne et kvarter til at finde dagens vinder. Det blev Henrik L. Ibsen fra OpenTeleHealth, som løb med æren.

- Vi har i bedømmelsen lagt vægt på, hvad der kan skaleres og forsvares og samtidig har et stort marked. Derfor valgte vi OpenTeleHealth, siger Shomit Ghose, partner i ONSET Ventures.

OpenTeleHealth er en internetbaseret platform, der giver patienten mulighed for at måle helbredsrelaterede data derhjemme ved hjælp af en app og en bred vifte af medicinsk måleudstyr. Læger kan følge patientens data via en web-portal og opnå en meget høj grad af beslutningsstøtte i evaluering af patientens tilstand.

- Det vigtigste, jeg tager med fra workshoppen er, at det faktisk er muligt at lave en sammenhængende pitch på to minutter. Det havde jeg ikke troet på før sessionen, siger Henrik L. Ibsen, CEO i OpenTeleHealth ApS.

Han mener, det er en god idé at hjælpe danske start-up virksomheder ved at lade dem møde professionelle venturekapitalister. Det har en positiv og uddannende effekt. Den største barriere for start-ups er ofte, at de ikke er scenevant og har svært ved at nå ud til publikum.

Se hele Capital2GROW præsentationen og få yderligere tips her 

Pitchfire-workshoppen og konferencen ’Igniting your health and social care startup going with seed and venture capital’ blev arrangeret af Region Syddanmark, Odense&Co og Welfare Tech. OpenTeleHealth ApS er medlem af Welfare Tech.

Kontakt

Kristoffer-Blom_NY.jpg

Kristoffer Blom

Konsulent

Welfare Tech

OPIguide, offentlig-privat samarbejde og netværkskoordinering

T: +45 6177 4379

LinkedIn

Skype id : kristofferblom

Støttes af

Welfare Tech er finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet, Syddansk Vækstforum og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WEB-Partnerlogo-580-x-50-px_DK.png