2017-01-19-QR-koder-hjælper-med-at-huske-og-forstå-.jpg

QR-koder hjælper med at huske og forstå

Beborene på Handicap Løgumgård i Tønder bruger QR-koder til at huske og se vejledninger om dagens gøremål. For personalet er koderne et vigtigt værktøj til at forstå og tyde hver enkelt beboer. Det øger beboernes uafhængighed og giver mulighed for individuelt tilpasset pleje. Netop nu kan andre institutioner prøve appen gratis i 2 måneder.

De fleste har prøvet at scanne en QR-kode med sin mobiltelefon. Nogle scanner visitkort for at få kontaktinformationer, andre scanner opskrifter i blade for at se, hvordan retterne bliver til, mens skolerne bruger koderne til organiseret skattejagt. 

Men tænk hvis QR-koder også kan bruges til endnu mere essentielle udfordringer. Hvad nu, hvis de eksempelvis kan hjælpe med at huske og skabe en nemmere hverdag for borgere med kognitive udfordringer?

Teknologi, der er din ven i hverdagen

Det er kernen i MOBI:DO. Med MOBI:DO kan du så at sige lagrer din hukommelse i QR-koderne. Eller måske endda andres hukommelse. Og det kan betyde alverden for mennesker, der lever med ADHD, hjerneskader, demens eller udviklingshæmning. 

Brugerne skal ikke have mere end en smartphone eller en tablet ved hånden, så er hjælpen nær. QR-koderne kan hænges op over alt i hjemmet, netop dér, hvor det passer brugeren. Og så snart en kode scannes med telefon eller tablet, popper der en vejledning op på skærmen. 

- Det er velfærdsteknologi gjort så simpelt som muligt, siger Henrik Bryld, direktør i TeleCall, der står bag MOBI:DO. 

Brug det til hvad som helst

Vejledningerne kan både fås som tekst, billeder eller video, og indholdet kan altid justeres. Det hele er op til brugeren, eller en eventuel hjælper. Når først vejledningen er aktiveret, kan brugeren sagtens vende tilbage til den, hvis han eller hun bliver afbrudt undervejs. 

- MOBI:DO guider brugeren i, hvordan man klarer alle mulige forskellige slags opgaver i løbet af dagen. Det gælder for lige præcis de opgaver, brugeren har behov for hjælp til. Det kan være alt fra at lave kaffe til at slå græs. Det kan også bruges til personaleanliggender, som vi fx ser på bostedet Handicap Løgumgård i Tønder, hvor MOBI:DO har hjulpet personalet gennem lang tid, siger Henrik Bryld. 

En hjælp for alle – også personaler

Handicap Løgumgård er et bo- og beskæftigelsessted for mennesker, der er fysisk og psykisk udviklingshæmmede. Her bruger medarbejderne systemet til at får rådgivning, hver gang de står med en vanskelig udfordring. Når de skal løse en situation med en borger, kan de scanne de QR-koder, der er lavet om vedkommende, og på den måde ved de, hvad der er mest hensigtsmæssigt at gøre. 

- Mennesker, der er svært udviklingshæmmede, har ofte udviklet deres eget sprog med tegn og fagter, og det kan være vanskeligt for medarbejdere altid at tolke og forstå, hvad de betyder. Her letter det kommunikationen mellem beboer og personale, hvis man undervejs noterer og lagrer, hvad hvilke tegn betyder. Og her er MOBI:DO ideelt, siger Henrik Bryld.

Henrik Bryld ser i det hele taget meget få begrænsninger for, hvor MOBI:DO kan bruges. Kun fantasien sætter grænser for, hvor QR-koderne kan hænges op, så det bliver så let som muligt at få vejledningerne med i sit arbejde; hvad enten det handler om at skabe strukturer i beboeres og borgeres hverdag, give vejledninger til gøremål og dagligdags opgaver eller give instrukser til medarbejder og vejledninger i at håndtere situationer eller teknologier. 

Prøv MOBI:DO gratis i 2 måneder

Tele Call tilbyder netop nu alle institutioner, at de kan få licens til 10 brugere, uden at det koster en krone de første 2 måneder. Licenserne kan både bruges til borgere, men i ligeså høj grad som et godt supplement for medarbejderne i den travle hverdag. 

Tele Call tilbyder desuden undervisning i, hvordan systemet kan bruges bedst muligt. På den måde kan de hjælpe med at sikre den letteste og bedste implementering af MOBI:DO.

Her kan du læse mere om MOBI:DO og den gratis 2 måneders prøvetid

Du kan også møde TeleCall og se en præsentation af MOBI:DO på Velfærdens Innovationsdag 2017, den 26. januar i Øksnehallen, København, på Welfare Techs gule fællesstand. 

TeleCall er medlem af Welfare Tech. 

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png