2018-10-04 Mit Welfare Tech Hejdoktor.jpg

Månedens profil: Hejdoktor.dk

Danske Regioner har netop offentliggjort deres udspil om, at hver tredje kontakt med lægen skal være digital. Hejdoktor.dk er netop gået live med deres app ”Min VideoLæge”, som de har skabt i samarbejde med Region Nordjylland. Læs mere om månedens profil i oktober: Hejdoktor.dk.

Den nye app ’Min VideoLæge’ fra Hejdoktor.dk gør det muligt for de praktiserende læger at afholde nemme og sikre videokonsultationer med borgerne. Dermed imødekommer det den øgede efterspørgsel efter mere fleksible, praktiske, nemme, brugervenlige og individualiserede sundhedsydelser. 

Mikkel Gertsen, CEO i Hejdoktor.dk, fortæller herunder om virksomhedens spidskompetencer, plads i klyngen og syn på det velfærdsteknologiske marked.

Hvorfor er Hejdoktor.dk medlem af Welfare Tech?

- Vi valgte i 2017 strategisk at fokusere på offentlig-privat samarbejde indenfor sundhedsområdet og søgte i den sammenhæng adgang til relevante netværk, partnere og sparring. Vi så Welfare Tech som en unik netværksmulighed for os, samt et godt sted at få sparring og viden omkring offentlig-privat samarbejde.

Hvad får I ud af at være medlem?

- Welfare Tech er Danmarks største medlemsbaserede klyngeorganisation for sundhed og velfærdsteknologi, hvilket i sig selv er en kæmpe ressource for en virksomhed som vores. Først og fremmest får vi adgang til et kæmpe netværk, som giver adgang til relevante partnere, mulighed for at møde offentlige indkøbere, komme i dialog med brugere og få sparring på ideer og muligheder. Derudover er medarbejderne i Welfare Tech utroligt godt forbundet og kender stakeholders i de forskellige organisationer. Vi får desuden adgang og viden omkring forskellige arrangementer; vi har bl.a. deltaget på WHINN – Week of Health and INNovation.

Hvad kan I bidrage med til de andre medlemmer i klyngen?

- Vi er altid åbne for samarbejde, og vi deler gerne ud af vores erfaringer og viden i forbindelse med at drifte platforme og viden omkring apps. Gennem både Hejdoktor.dk og Min VideoLæge tilbyder vi digitale konsultationer med forskellige speciallæger, som almen medicin, neurologi og dermatologi. Vi kan også videndele omkring, hvordan vi drifter lægedelen af virksomheden.

Hvad har I særligt fokus på lige nu?

- Vi arbejder på vores vision om at give alle borgere i Danmark adgang til den sundhedsfaglige hjælp de har brug for - uafhængigt af tid og sted. Fokus lige nu er meget på at etablere offentligt-privat samarbejde med regioner og kommuner, hvilket støtter op om den digitale agenda i sundhedsvæsenet.

- Vi er samtidig meget stolte over, at vi netop er gået live med vores app ”Min VideoLæge”, som vi har skabt i samarbejde med Region Nordjylland. Min VideoLæge-appen gør det muligt af afholde nemme og sikre videokonsultationer med borgerne og det støtter godt op omkring Danske Regioners udspil om, at hver tredje kontakt med lægen skal være digital.

 Hvad er i dine øjne den største udfordring på markedet lige nu?

- Vi står i dag overfor flere store udfordringer indenfor sundhedsområdet. Udfordringerne tæller stigende omkostninger, lavere budgetter, en aldrende befolkning, stigning i kroniske sygdomme og flere multisyge borgere. De klare facts er, at nutidens sundhedssystemer ikke er i stand til at understøtte os alle og de er ikke skalerbare.

- En anden udfordring er lægemanglen, som indebærer risikoen for at give danskerne ulige adgang til sundhedsvæsenet. Ulig adgang til sundhedsvæsnet kan betyde en større sundhedskløft i befolkningen – hvilket er problematisk!  I dag er det allerede sådan, at jo mere ressourcestærk du er, jo lavere er din risiko for fysisk og psykisk sygdom, kroniske sygdomme, forhøjet dødelighed osv.

- Derudover forudser vi, at borgerne i takt med den teknologiske udvikling, vil efterspørge en bredere pallette af let tilgængelige digitale sundhedsydelser samlet under ’et tag’. Det kan bl.a. familier med små børn eller familier med langt til lægen have gavn af.

- Blandt befolkningen er der også en voksende forventning til mere fleksible, praktiske, nemme, brugervenlig og individualiserede sundhedsydelser.  Vi er efterhånden vant til at få en større fleksibilitet i de fleste dele af vores liv – så det er kun ganske naturligt, at det krav også kommer til sundhedsvæsenet.Det stigende antal e-mail konsultationer i almen praksis de seneste år tyder på, at danskerne er klar til elektronisk kommunikation for at få lægehjælp og andre sundhedsydelser.

- Heldigvis er der en klar tendens til at både borgere og det offentlige er klar på en digitalisering af sundhedssystemet. Lige nu er der rigtig mange spændende og gode initiativer og tendenser i sundhedsvæsnet og vi er stolte og meget begejstret over at kunne være med på denne rejse, og have mulighed for at sætte vores præg på udviklingen, slutter Bo Svendsen.

Se mere i dette indslag fra TV MidtVest den 2. oktober 2018:

Vil du vide mere om Hejdoktor.dk, så klik ind på www.hejdoktor.dk eller kontakt Mikkel Gertsen, CEO, T: +45 5188 5722, mg@hejdoktor.dk

Hejdoktor.dk har været medlem af Welfare Tech siden december 2017.

Læs også Wavecare er månedens profil i september.

Støttes af

Welfare Tech's aktiviteter er finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet, Syddansk Vækstforum og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WEN-partnerlogo-580-x-65_DK.png