• Forside >
  • Nyheder >
  • Implementering af apps på socialområdet – udfordringer og potentialer
2019-04-04 Implementering af apps på socialområdet.jpg

Implementering af apps på socialområdet – udfordringer og potentialer

Københavns Kommunes Socialforvaltning arbejder aktuelt med, hvordan en infrastruktur for apps og mobile løsninger på socialområdet kan etableres. Hør om vigtige erfaringer og fakta fra Københavns Kommune på dialogmøde 7. maj 2019.

Større selvstændighed og bedre kommunikation. To fokusområder som apps og mobile løsninger kan understøtte. Det kan f.eks. være til at skabe bedre struktur i hverdagen, påmindelser og målsætning for udsatte borgere. Samtidig kan apps og mobile løsninger forbinde borgeren, pårørende, fagpersoner og netværket, så alle kan bidrage hensigtsmæssigt og koordineret i forhold til borgerens trivsel.

Men…

Der er allerede mange løsninger på markedet, som kan understøtte udsatte borgere. Til gengæld er der et behov for, at kommuner og leverandører skal have ”en fælles motorvej” at køre på. Apps skal kunne leve op til nogle nationale standarder. Det gør det nemmere for kommunerne, når de skal indkøbe, sikkerhedsvurdere, integrere med andre apps og udrulle nemt til borgerne. Sådan lyder tilbagemeldingerne på Socialforvaltningens markedsdialog om apps i efteråret 2016. Dialogen bliver taget videre på arrangementet ’Dialogmøde om implementering af apps på socialområdet’.

Dorthe Solgaard er leder af et offentlig-privat innovationsprojekt om mobile løsninger i Københavns Kommune.  Sammen med fire leverandører, har hun været med i processen og udviklet et ’Proof of Concept’ platformen Orange Box. I Orange Box kan Københavns Kommune og leverandørerne udveksle data og dele komponenter til bl.a. Login, som har stor betydning for, at borgere og medarbejderne kan få implementeret de gode mobile løsninger, som er til rådighed.

- Vi kan og vil ikke løse sidstnævnte på egen hånd, så vi vil gerne bringe erfaringerne og være i dialog med markedet og andre kommuner i forhold til, hvordan vi kan komme videre, siger Dorthe Solgaard, projektchef i Socialforvaltningen i Københavns Kommune.

Der er allerede mange vigtige erfaringer og fakta, som Københavns Kommune vil dele. Du kan høre mere og komme i dialog med deltagere fra kommuner, regioner og virksomheder.

Deltag på Dialogmøde: Implementering af apps på socialområdet

Socialforvaltningen i Københavns Kommune gennemførte i efteråret 2016 en ’markedsdialog’ omkring mulighederne for at bruge mobile digitale løsninger til at hjælpe voksne, børn og unge til et bedre hverdagsliv. Markedsdialogen belyste også udfordringer og potentialer i brugen af apps – især på socialområdet.

Københavns Kommune er medlem af Welfare Tech.

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK 580b.png