2019-02-21 3 gode råd, hvis du vil ind på det norske marked.jpg

3 gode råd, hvis du vil ind på det norske marked

Hvad skal der til, hvis du vil ind på det norske marked – og hvilket forarbejde er nødvendigt? Et to-dages seminar, afholdt for nylig i Stavanger, gav input og nyttig viden til deltagerne. Få her 3 gode råd og et kort indblik i, hvad der skal til.

Den 16. og 17. januar 2019 blev der afholdt seminar i Stavanger i regi af projektet, NorCare, som Welfare Tech har været partner i siden januar 2018. Arrangementet, med Norwegian Smart Care Cluster som vært, var det tredje i rækken af videndeling om de fire nordiske markeder, Finland, Sverige, Norge og Danmark.

- Målet med arrangementerne er at sætte spot på de fire markeder, og dele viden og erfaringer med indtræden på markederne, som anden nordisk leverandør eller systemintegrator, siger projektleder på NorCare, Mette Abrahamsen, Welfare Tech.

- Vi, i Welfare Tech, er blevet meget klogere på, hvad det kræver af vores medlemsvirksomheder, hvis de ønsker at komme ind på et nyt nordisk marked. Den viden vi har samlet undervejs i projektet, vil vi naturligvis dele ud af, således at så mange som muligt får gavn af samme viden, fortsætter Mette Abrahamsen.

Nogle af de vigtigste forudsætninger for at få en aftale i Norge blev tydelige på det to-dages seminar i Stavanger. Selvom nedenstående råd ikke er udtømmende for alt det, som skal være opfyldt for at få en aftale i hus - eller blot at skabe den første kontakt, så rummer rådene flere gode råd til forarbejdet inden mødet med kunden i Norge. 

1. Lær norsk!

Det kan godt betale sig at lære norsk. Om ikke andet så for at vise, at du som leverandør respekterer, at der tales et andet sprog, og at du er villig til at sætte dig ind i dets nuancer.  Selvom ord siges præcis, som på dansk, så har de måske en anden betydning. 

- På seminaret i Stavanger opstod der et par misforståelser, indtil vi fandt ud af, at ´må´ på norsk betyder ´skal´ på dansk. Det fik deltagerne til at trække på smilebåndet, men i dialogen med en potentiel kunde eller samarbejdspartner ville det ikke være så sjovt, siger Mette Abramhamsen.

2. Indgå i netværk

Ved at være aktiv i et netværk vil du opleve at få en masse sparring, som du ellers ikke ville få. Sæt dig godt ind, hvad det er for en kommune, du vil sælge til. Lær kommunes strategi for sundhedsområdet at kende og find ud af, hvad de politisk har fokus på.

Det har danske Boblberg også erfaret. De deltog på seminaret i Stavanger og er i forvejen medlem af både Welfare Tech og den norske klynge Norwegian Smart Care Cluster. Alligevel ville de ikke undvære chancen for at netværke mere. Via den norske klynge har de skabt flere gode relationer men er også bevidste om, at ting tager tid – også i et netværk. 

3. Skab relationer

I mange tilfælde kan en samarbejdspartner være med til at bane vejen frem mod kunderne. Det er fristende at tænke, at man som producent hellere må klare det hele selv end at skulle dele en fortjeneste med en anden. Eller at det kan skabe konflikter og bøvl med en samarbejdspartner, som man kun lige har lært at kende. Alternativet kan dog være, at du aldrig kommer det sidste stykke hen til kunderne. Og så er det måske alligevel besværet værd. Men der ligger et solidt benarbejde i at finde den rette partner. 

For danske Applikator, der er medlem af Welfare Tech, lå det ikke i kortene, at de skulle have en samarbejdspartner i Norge. Applikator har indenfor det seneste år etableret sig som en betydelig spiller inden for velfærdsteknologi på det norske marked. Og de har haft stor succes, efter der er dannet samarbejde med den norske IT-virksomhed og systemintegrator, Atea. At blive en del af Ateas økosystem endte med at åbne døren til det norske marked for Applikators produkter. Applikator fik en partneraftale, og i dag sælges løsningen, VitaMind, via Atea Norge og benyttes i 15 norske kommuner samt på et norsk sygehus. Applikator´s anden løsning, DialogNet, et kommunikations- og planlægningsværktøj for mobile medarbejdere, forhandles også af Atea Norge.

Læs også: Applikator tager syvmileskridt ind på det norske marked for velfærdsteknologi

Læs mere om projektet NorCare og se præsentationerne fra det to-dages seminar her 

Applikator og Boblberg er medlemmer af Welfare Tech.

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK 580b.png