2019-01-02 Inkluderende design giver tilfredse digitale borgere.jpg

Inkluderende design giver tilfredse digitale borgere

Hvis Danmark skal gå forrest som et af verdens førende digitale lande inden for den offentlige sektor, så skal alle borgere med. Også dem med særlige behov. En undersøgelse viser, at Danmark ligger tredjesidst på en liste med tilgængelighed på offentlige hjemmesider.

Danmark er et af verdens førende digitale lande, og innovationsminister Sophie Løhde og Digitaliseringsstyrelsen går forrest med visionen ‘Digital service i verdensklasse’.  Et nyt EU-direktiv og en ny dansk lov om tilgængelighed af offentlige websteder og apps går i samme retning. Men hvordan kommer dette også til at gælde borgere med særlige behov?

- For at den offentlige sektor kan holde fast i den førertrøje, må ‘verdensklasse’ også omfatte borgere med særlige behov. Men det kræver fokus på digital tilgængelighed og inkluderende design for alle, siger Kasper Nizam, direktør i Social Digital, som hjælper organisationer med at skabe sociale forbedringer med digitale løsninger.  

En undersøgelse fra softwarevirksomheden Siteimprove viser, at de største offentlige hjemmesider ikke er tilgængelige, hvis en borger har særlige digitale behov. For eksempel som følge af nedsat syn, motoriske problemer (fx ved Parkinson), koncentrationsbesvær (fx ved hjerneskade eller ADHD), forståelses- og indlæringsproblemer (fx ved demens, autisme og udviklingshæmning), ordblindhed, stress eller angst. 

Ifølge undersøgelsen står Danmark tredjesidst på listen med 16 lande. 100 offentlige hjemmesider i hvert land er testet på 142 parametre for tilgængelighed. Norge indtager derimod førstepladsen.

Hvorfor inkluderende design på web og i apps?


Der er mindst to argumenter for, at den offentlige sektor
bør arbejde mere strategisk og målrettet med digital inklusion for alle.

1. Højere effektivitet og en god forretning

Når kommuner og styrelser inkluderer ældre og borgere med handicap i udviklingen af løsningerne, får de færre support-henvendelser og klager. Det betyder flere tilfredse og selvkørende borgere, der betjener sig selv digitalt. Tid og penge bliver således sparet.

2. Nye lovkrav bliver opfyldt

I 2019 bliver nye lovkrav løbende taget i brug og digital tilgængelighed og inkluderende design kommer på dagsordenen. EU og Digitaliseringsstyrelsen kræver, at alle offentlige websteder og apps er tilgængelige for alle borgere. 

Bliv klogere på digital tilgængelighed


Kasper Nizam har et bud på, hvordan Danmark kommer højere op på listen og dermed får flere borgere med:

- Alle offentlige organisationer bør arbejde med at sikre digital tilgængelighed i 2019. Og det behøver ikke at være svært eller dyrt at sikre. Det handler om at designe til borgere før systemer. Også borgere med forskellige digitale behov, siger Kasper Nizam.

Her kan du få mere viden og brugbare værktøjer til en strategisk indsats for digital tilgængelighed for alle:

  • Deltag på 1-dags workshop torsdag d. 24/1 2019 om digital tilgængelighed og god brugervenlighed: Socialstyrelsen i Odense i samarbejde med Social Digital - læs mere
  • Axess Lab - praktiske eksempler på digital tilgængelighed - læs mere
  • Guide til design af tilgængelige digitale løsninger – læs mere

Læs også Udviklingshæmmede borgere træffer sunde valg via teknologi

Social Digital er medlem af Welfare Tech.

 

 

 

 

 

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK 580b.png