2019-09-01-Mit-Welfare-Tech-Faaborg Midtfyn Kommune.jpg

Månedens profil: Faaborg-Midtfyn Kommune

Hvordan udvikler vi velfærdsopgaven, hvordan kan vi bruge allerede eksisterende teknologi – fremfor at finde nye, og hvordan omsætter vi ny læring til praksis? Faaborg-Midtfyn Kommune har nogle gode bud. Læs mere om Faaborg-Midtfyn Kommune, som er månedens profil i september.

Hver måned stiller vi 5 spørgsmål til ét af vores medlemmer omkring deres medlemskab og rolle i det velfærdsteknologiske økosystem. Kathrine Skov Kastrup er teknologikonsulent i Faaborg-Midtfyn Kommune og fortæller herunder om kommunens plads i klyngen, udfordringer og fokus på det velfærdsteknologiske marked.

Hvorfor er Faaborg-Midtfyn medlem af Welfare Tech?

- Vi vil gerne holde os opdateret og få ny viden, fx gennem nyhedsbrevet, nyt om arrangementer.  Ofte har vi haft medarbejdere med til arrangementer, da det ofte har været i øjenhøjde og relevant for dem, som arbejder ude blandt borgerne. Det oplever vi som særligt nyttigt.

Hvad får I ud af at være medlem?

- Vi har for nyligt brugt Welfare Tech i forhold til at få sparring omkring forslag til nogle produkter; hvilke robotteknologier der er gode til borgere med demens. Sparringen gav os et godt overblik over, hvad der lige rører sig inden for dét område.

Hvad kan I bidrage med/tilbyde til de andre medlemmer i klyngen?

- De erfaringer vi gør i vores kommune, kan vi give videre til fx de kommuner, som ligner os. Flere har ringet til os og spurgt ind til erfaringer med forskellige projekter

Og vi kan dele erfaringer med uforudsete ’småting’, som vi først lærer, når vi går i gang. I Faaborg-Midtfyn har vi et tæt samarbejde mellem driften og ledelsen, som er gode til at videreformidle og dele erfaringer undervejs. Vi har også haft god brug af KL’s velfærdsteknologiske landkort, hvor vi kan se hvilke teknologier der er ’modne’ – fremfor at finde helt nye teknologier.

Hvad arbejder I med for tiden? – nye produkter, samarbejder el.lign.?

- Helt konkret er vores fokus lige nu på, hvordan vi udvikler ’velfærdsopgaven’ - især i forhold til arbejdsgange fremfor teknologien. Vi har de sidste 7 år anvendt videokonsultation til fx borgere med KOL, men vi skal nu udvide det med §85-borgere med bo-støtte. Dvs. give dem mulighed for videoopkald fremfor fysiske besøg. Andre områder vi også har fokus på er bl.a. læring i praksis, implementering af ny faglighed og ’datadreven ledelse’.

Hvad er i dine øjne den største tendens/udfordring på markedet lige nu?

- Vi skal ikke nødvendigvis (op-)finde nye teknologier, men blive bedre til at bruge de teknologier, som er testet og modnede og skabe mere fællesskab omkring videndeling og erfaringer. Og så skal vi også opfordre til endnu mere dialog og fortælle de gode historier – der er stadig et dårligt ry omkring kommunernes ’effektiviseringsprojekter’. Det handler jo ikke altid om besparelse, men om effekten og værdien på den lange bane - og sikre kvaliteten i service til borgerne. Om 5 -10 år, hvilke erfaringer er det så vi står med?

Og så skal vi også blive bedre til at omsætte data fra de forskellige teknologier til at skabe bedre service for borgerne og bruge data, som værktøj for ledelsen i forhold til udvikling og sikre kvaliteten.

Vil du vide mere, så er du velkommen til at kontakte Kathrine Skov Kastrup, teknologikonsulent i Faaborg-Midtfyn Kommune, T. +45 7253 5086, kapes@fmk.dk.

Faaborg-Midtfyn Kommune har været medlem af Welfare Tech siden 2010.

Læs også om MedWare - månedens profil i august.

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK 580b.png