2020-12-11-7-tips-til-dig.jpg

7 tips om det amerikanske sundhedsmarked

Har corona ændret fremtidsudsigterne på det amerikanske sundhedsmarked? Vi har talt med danske Anne Taylor, der har boet i USA i over 20 år, til en snak om, hvor det amerikanske sundhedsvæsen står i dag og tips til, hvad danske virksomheder skal fokusere på.

Corona har overskygget året 2020. Danmark har foreløbigt klaret sig nogenlunde igennem, men for lande som USA, har covid-19 presset sundhedsvæsenet helt i knæ. Hvad betyder det for fremtidsmulighederne for danske virksomheder, der går med en internationaliseringsdrøm i maven? Og hvilke fremtidsudsigter skaber det?

Vi har talt med danske Anne Taylor, som har boet i USA i mere end 20 år, og som de sidste 5 år har forhandlet de danske sansestimulerings produkter, ”MusiCure – music as medicine”, på det amerikanske marked. Vi har spurgt hende, hvor står det amerikanske sundhedsvæsen i dag i skyggen af corona, og hvad skal danske virksomheder fokusere på, hvis de vil prøve kræfter med ”the land of opportunity”.  

- Alt er op ad bakke lige nu i det amerikanske sundhedsvæsen. Det handler bare om overlevelse. Der er sygeplejesker, læger og sundhedspersonale, der dør hver dag i USA. Så det er ikke lige nu, man skal komme ind og sælge. Men jeg ser lyset for enden af tunnelen. Og jeg er optimistisk. Jeg håber og tror, at vi inden for det næste halve til hele år runder et hjørne, hvor vi får vacciner, og der forhåbentligt kommer lidt ro på, så vi igen kan komme i dialog med nye kunder, siger Anne Taylor. 

Fokus på patienternes oplevelser

Anne Taylor er uddannet sygeplejerske i Danmark og flyttede i 1999 til USA, hvor hun fortsatte karrieren i det amerikanske sundhedsvæsen. I 2010 stiftede hun bekendtskab med MusiCure’s musik og blev så begejstret, at hun besluttede at dele oplevelsen med sine patienter. Det var en succes. Hun sagde sit job op og arbejder nu 100 % på at udbrede MusiCure til amerikanske hospitaler via sit firma Scandic Health.

- USA er et kæmpe marked. Det er lidt op ad bakke en gang imellem, fordi det er så stort. Det vigtigste for en dansk eksportør er faktisk at se på forskellene mellem det danske og det amerikanske marked, fortæller Anne Taylor:

- Sundhedsvæsenet i USA er en forretning. Hospitalerne går rigtig meget op i det æstetiske, og hvordan oplevelsen er for patienterne. Når en patient udskrives fra hospitalet, deltager omkring 60 % i en spørgeundersøgelse med 10 standardspørgsmål om smertemedicin, ro, søvn, kommunikation med sygeplejersker og læger. Hospitalerne ved aldrig, hvem der ringes til, men de refunderes af forsikringsselskaberne på baggrund af svarene. Det handler simpelthen om økonomi, og hvordan patienternes oplevelse er af deres indlæggelse.

- Derfor vejer de ting, du kender fra et lækkert hotel, som indretning og stemning, tungt. De fleste patientstuer er enestuer, og alle steder er der fjernsyn. Interessen for hospitalsdesign er stor, og service og patientoplevelser prioriteres meget højt. 

Evidens, data og tal

Selv om det ikke er let at komme ind på det amerikanske marked for en ny leverandør, er dørene altid åbne for nye ting. Alt der har evidens er attraktivt, fortæller Anne Taylor. Data, tal og ikke mindst, hvordan produktet påvirker budgettet, er alfa og omega i dialogen med hospitalerne.

- Jeg taler meget med mine nuværende og potentielle kunder om, at MusiCure er baseret på mere end 20 års evidensforskning. Modsat almindelig rolig musik, du kan høre på iTunes. Det er en af de ting, hospitalerne i USA er meget interesseret i - for de reklamerer med, hvad de har. Og de bruger evidensen som bevis, siger Anne Taylor:

- Mine kunder tager MusiCure ind som et redskab direkte i plejen, og sygeplejerskerne dokumenterer, hvordan de bruger MusiCure. Om det er før behandlingen, når patienten skal sove eller om det er filmene med natur eller lytte programmet, der virker bedst. Det er totalt implementeret i sygeplejen.

- MusiCure er også et produkt for personalet. Inden corona var vores kunder glade for at bruge MusiCure, når personalet mødte ind og skiftede tøj, så de fik en rolig start på dagen. I dag, hvor personalet er inde på patientstuerne i meget lang tid, med kritisk syge patienter, dækket ind i værnemidler, hjælper MusiCure med at håndtere stress. Musikken og oplevelsen af naturen er blevet en vigtig livslinje til ting, din krop og sjæl husker fra livet uden for hospitalet.

- Det er noget af det, vi har evidens for; at patienterne får mindre smerter, at de sover bedre, at de har en bedre opvågning efter en operation, og at personalet bliver mere tilfredsstillet. Det kan vi vise for alle patientgrupper, og det er en af de ting, hospitalerne fokuserer utroligt meget på. Hvis man har noget ordentligt evidens og gode data, er det lidt lettere.

Billede: MusiCure, skærmløsning med evidensbaseret musik

Dyrk dit netværk og træk på lokale kræfter

Fordi der er store forskelle mellem det danske og det amerikanske sundhedsvæsen er det vigtigt at have et godt netværk og gode kontakter i USA, som kan åbne dørene.

- Hvis man kun kommer med en dansk viden, kan det være utroligt svært at forstå værdien af, hvorfor de går så meget op i, hvad patientoplevelser er. Det handler om at forstå indstillingen og måden man gør tingene på. Det vil være godt for et dansk firma at finde en, som allerede er bosat i USA og arbejder i det amerikanske sundhedsvæsen. Selv har jeg set en styrke i, at jeg er sygeplejerske. Der er stor forskel på at være sælger eller have en uddannelse inden for sundhedsverdenen, hvor man kan sige ”jeg er en af jer”, siger Anne Taylor:

- Jeg går altid til sygeplejeledelsen, som sidder lige ved siden af CEO’en, når jeg skal sælge. Der er også en titel i USA, der hedder ”Patient Experience Officer”, som står for patientoplevelserne og dermed er med til at tjene penge til hospitalet, fordi det handler om, hvordan patientoplevelsen var. 

- Brug også innovationscentrene og konsulaterne. Det danske konsulat i Houston i Texas, har fx et samarbejde med et stort universitetshospital og kan hjælpe danske firmaer, som gerne vil ind i USA inden for medicinalindustrien og sundhedsvæsenet. De laver forskellige workshops og innovation calls, som man kan være med i. 

Lysere udsigter for 2021

2020 har ligget som et tungt åg over alle, men det ser ud til at lette i 2021, med nye vacciner lige på trapperne. I USA venter også et forestående præsidentskifte i januar. 

Vil der ske nogle ændringer ved, at der kommer en ny præsident?

- Det er svært at sige. Sundhedsvæsenet er en forretning, og man har stadig brug for elektivt kirurgi (planlagte indlæggelser, red.) ligegyldigt hvem, der er præsident. Jeg tror der kommer mere forretning for hospitalerne, jo mere vi får coronavirussen under kontrol. For så er der flere, der tør komme på hospitalet. Lige nu er der mange, der ikke går til lægen og først kommer på hospitalet som den allersidste løsning. Det taber hospitalerne penge på. Men som sagt, jeg ser et lys for enden af tunnelen, og jeg håber og tror vi kan starte dialogen med kunderne igen i 2021, siger Anne Taylor.

Anne Taylors 7 tips til dig, der vil ind på det amerikanske marked


  1. Forstå forskellene mellem det danske og det amerikanske sundhedsvæsen
  2. Se hospitalerne som en forretning
  3. Skaf evidens for din løsning 
  4. Fortæl hvordan du kan forbedre service og patientoplevelser
  5. Opbyg et netværk i USA
  6. Find en bosiddende sælger gerne med sundhedsfaglig baggrund
  7. Brug konsulaterne

Billede: MusiCure. Anne Taylor (tv) på NAMI (The National Alliance On Mental Illness) i Washington DC.

Få mere viden om det amerikanske sundhedssystem


Se eller gense gratis webinarer

Om selskabet ’MusiCure in Healthcare’


MusiCure er specielt komponeret, original musik og film med naturmotiver skabt af komponist Niels Eje og producer Inge Mulvad Eje. Musikken er komponeret med særligt henblik på at virke afstressende, beroligende og oplevelsesskabende. Mere end 20 års udvikling og resultater fra mange forskningsprojekter i flere lande udgør fundamentet for skabelsen af MusiCure. Musikken anvendes i dag i mange forskellige typer af behandling og forskningsprojekter.

MusiCure’s sortiment består både af musik, film med naturstemninger, som er optaget og redigeret omhyggeligt til musikken, streamingtjeneste, musikpude, og skærmløsning med naturbilleder, der harmonerer med musikken.  

Anne Taylor er forhandler i USA via sit firma Scandic Health, som i dag har MusiCure inde på 2 store hospitalskæder på Østkysten og Midtvesten.

Læs mere om MusiCure  

MusiCure er medlem af Welfare Tech.

Få mere viden om det amerikanske sundhedssystem


Vi du vide mere om det amerikanske marked kan du søge inspiration og viden i en webinarserie om det amerikanske sundhedssystem. Se eller gense webinarerne her:

Webinar 1: Det amerikanske sundhedssystem
For dig, der er nysgerrig på det amerikanske sundhedssystem. Få en overordnet introduktion og indflyvning til, hvordan sundhedsvæsnet i USA er opbygget, og hvordan indkøbsmodellen ser ud. 

Webinar 2: Økosystemet i Boston: Digital sundhed
Vi zoomer ind på det unikke økosystem i Boston for life science. Du får indsigt i de særlige kapitalinvesteringer i digital sundhed, man ser i Boston, og de forskningscentre og medicinske centre, som Boston huser. 

Webinar 3: Dig i Boston: Sådan pitcher du i USA
Bliv mester i at pitche i USA. Hvilke værditilbud skal du slå på, når du taler med en læge, forsker eller afdelingsleder? Hvilke kulturelle forskelle skal du være opmærksom på? Og hvad kan du gøre for at imødekomme det bedst muligt? 

Boston serie - webinar 1: American Venture Capital
Vi går et spadestik dybere og kigger på, hvordan du rejser kapital i USA. Hvad karakteriserer Venture Capital i Boston? Hvordan bliver du som virksomhed vurderet af Venture Capital og Business Angels i Boston? Og hvem skal du række ud til - og på hvilket stadie i din proces?

Boston serie - webinar 2:  Proof of concepts (paneldebat)
Få indblik i, hvordan startups fra økosystemet i Boston arbejder med proof-of-concept, og hør hvad der forventes af dig som start up, inden du indgår i et klinisk samarbejde.

Boston serie - webinar 3: Regulatory strategy 
Lær om de generelle krav fra de amerikanske regulerende myndigheder, når det handler om godkendelse af digital innovation inden for sundhed og biovidenskab. Få indsigt i, hvordan du bedst planlægger en markedsgodkendelse i USA, og hvilke tilbud de amerikanske myndigheder har, når du udvider til det amerikanske marked.

 

Webinarrækken er afholdt i 2020 af Welfare Tech og Danish Healthtech. 

Billeder: MusiCure.

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png