• Forside >
  • Nyheder >
  • Nyt patient-vendesystem til hospitalsområdet skal frigive ressourcer til den relationsnære pleje
2020-12-10 Nyt patient vendesystem til hospitalsområdet skal frigive ressourcer til den relationsnære pleje.jpg

Nyt patient-vendesystem til hospitalsområdet skal frigive ressourcer til den relationsnære pleje

Virksomheden Vendlet satser nu med nyt patient-vendesystem optimeret til hospitalsmarkedet. Vendesystemet skal hjælpe med at frigive ressourcer i et hårdt presset sundhedsvæsen og sikre et bedre arbejdsmiljø for sundhedspersonalet.

Det danske sundhedsvæsen har gennem mange år været under pres, og det er ikke blevet mindre under Corona-krisen. Særligt ikke i hospitals- og sygehusvæsenet, hvor der mangler hænder. 

Vendlet har netop lanceret deres vendelagen, VENDLET Standard, som er en ny model af deres velkendte vendesystem. Det er med baggrund i efterspørgsel fra markedet, at virksomheden har optimeret deres elektroniske vendelagen til hospitalsverdenen.

Et bedre arbejdsmiljø

Udover den ekstra arbejdsbyrde, der er opstået som følge af COVID-19, har sundhedspersonalets arbejdsmiljø været notorisk kendt for at være både psykisk og fysisk hårdt krævende.

En af de krævende opgaver er de mange patientforflytninger i sengen, som foretages af sygeplejersker, portører og social- og sundhedsassistenter. Patientforflytninger er med til at trætte personalet i løbet af deres ofte lange vagter, og er bl.a. skyld i 44 % af alle langtidssygemeldinger på mere end tre uger blandt sundhedspersonale, ifølge tal fra Arbejdstilsynet.

 - Der er et behov for at skåne medarbejderne i nogle af deres fysisk krævende arbejdsopgaver, så de har mere overskud til andre opgaver, forklarer Peter Maindal, som udover at være direktør i Vendlet også har været en del af udviklingsprocessen på det nye system; VENDLET Standard.

- Vores patientvendesystem VENDLET Standard letter lige netop nogle af de tunge løft og træk, som skaber overbelastning og smerter i arme, skuldre, nakke og ryg. Med systemet er det muligt at mobilisere patienter ind og ud ad sengen, vende dem til sideleje, bugleje eller rygleje og forenkle andre processer såsom sårbehandling, hvor der er behov for at patienten vendes i sengen.

Optimal infektionskontrol

Den nye model er yderligere optimeret, så det lever op til de strenge krav til infektionskontrol og hygiejne, der findes i sygehusvæsenet, og som tidligere har været en barriere for anvendelsen af elektroniske vendelagner. Systemet kan nemlig maskinvaskes, så det nemt og hurtigt kan klargøres til en ny patient.  

- Vi har førhen oplevet, at personalet på sygehuse har været meget begejstrede for vores løsning, men derefter er blevet skuffede, når systemet ikke helt kunne leve op til deres krav til hygiejne og infektionskontrol, forklarer Peter Maindal.

En ekstra hjælpende hånd til Corona-patienter

Når det kommer til håndteringen af Corona-patienter, eller andre patienter, hvor der er risiko for smittespredning, tilbyder VENDLET Standard også andre fordele. Med systemet bliver det nemlig muligt for én medarbejder at foretage forflytningen, hvor det ofte er normal praksis at være to medarbejdere. 

Dermed er der færre samlet omkring en forflytning, så færre udsættes for smittefare, ligesom der også frigøres en medarbejder til andre opgaver. Mange Corona-patienter vendes til bugleje for at lette respirationen. Også dette kan VENDLET Standard assistere med. Her bliver vendingen til bugleje betydeligt lettere at udføre for personalet. 

Læs mere om Vendlet og deres patient-vendesystem her.

Vendlet er medlem af Welfare Tech. 

Foto: Vendlet

 

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png