2020-01-31 Hverdagsteknologi skal tilpasses handicappede.png

Hverdagsteknologi skal tilpasses handicappede

Teknologi, som er målrettet handicappede, er ofte dyr. Derfor kan det være en fordel at finde hverdagsteknologi, som med få tilpasninger kan bruges af kørestolsbrugere. Det er erfaringen fra bostedet Jonstrupvang, som har arbejdet mange år med at udvikle, implementere og anvende handicap-teknologi.

Foto: Maria sidder klar til at arbejde i den brugerbetjente reception på bostedet Jonstrupvang i Region Hovedstaden.

Jonstrupvang i Region Hovedstaden er et botilbud fuldt af velfærdsteknologi. 

Beboernes kørestole har sensorer. Lys og gardiner styres fra ipads, og gps-koordinater hjælper gæster med at finde beboerne. Flere spændende løsninger er på vej – lige nu arbejder bl.a. leder Kim Norup Frederiksen på at udvikle en interaktiv telefonboks til kørestolsbrugere og et system, hvor persondata opbevares via QR-koder.

- Vores ambition er at skabe en tilværelse for vores beboere, hvor personlig frihed og værdighed er i fokus. Her er teknologi et rigtig godt værktøj. Vi arbejder for at finde gode teknologiske hverdagsløsninger, som med lidt tilpasning kan hjælpe vores beboere til en bedre hverdag, siger Kim Norup Frederiksen.

Jonstrupvang har 46 beboere, der lider af cerebral parese eller lignende handicap.

Beboerne styrer selv receptionen

Et af Jonstrupvangs helt store projekter er den brugerstyrede reception, som beboerne skal skiftes til at bemande. Receptionen består bl.a. af et telefonsystem, hvor beboerne modtager opkald udefra og viderestiller til den rette modtager.

- Vores beboere har selv efterspurgt flere meningsgivende arbejdsopgaver, og derfor glæder vi os til at tage den brugerstyrede reception i brug, så snart de sidste tilpasninger er klar, fortæller Kim Norup Frederiksen.

Receptionen er udviklet og tilpasset til Jonstrupvangs brugere og behov. Welfare Tech har bl.a. bidraget med at finde leverandører og at afsøge markedet for lignende produkter. Desuden har projektleder Lene Vistisen været med i diskussionerne om etiske spørgsmål.

- Det har været et spændende projekt at følge, fordi Jonstrupvang er first movere på dette område. Samtidig er der stort potentiale i at inddrage beboere aktivt, når der skal findes nye løsninger til lignende bosteder, fortæller Lene Vistisen fra Welfare Tech.

Find beboerne på kortet

De etiske overvejelser har været vigtige i udviklingen af receptionen, som også indeholder et tracking-system af beboerne. Hver dag bliver beboerne hentet, når de skal køres til aktiviteter og andre aftaler. Chaufføren kan sjældent give et præcist afhentningstidspunkt, så for at alle beboere ikke skal sidde klar med overtøj og vente på at blive afhentet, er der nu indført et way finding-system. I receptionen hænger et elektronisk kort over Jonstrupvang, og når beboerne ønsker at blive fundet – og kun når de slår det til – kan man via en prik på kortet se, hvor de befinder sig.

- Vi har været meget påpasselige med ikke at overvåge vores beboere. De skal frit kunne færdes rundt, så vi har længe ledt efter en løsning, hvor de selv kan tilkoble sig tracking-systemet, når de venter på en chauffør. Nu har vi fundet en sender, hvor beboeren kan klikke sig på, så han eller hun bliver vist på kortet, når de har brug for at kunne blive fundet. Dermed slipper folk for at sidde at vente på en chauffør i op til en time hver dag. Når de ikke venter besøg, er de ikke synlige på kortet, forklarer Kim Norup Frederiksen.

Kørestols-skype

Jonstrupvang har flere andre teknologiske løsninger på vej – bl.a. en video-telefonboks tilpasset kørestolsbrugere.

- Vi er ved at undersøge, hvordan vi kan designe en telefonboks, som kørestolsbrugere kan anvende. Der skal være videokald, som vi kender det fra Skype, og opkald skal kunne øjenstyres på grund af nogle af brugernes fysiske begrænsning, forklarer Kim Norup Frederiksen.

Han ønsker desuden, at boksen kan aflæse, hvilken beboer, der triller ind, så vedkommendes kontakter straks kommer frem på skærmen.

QR-koder holder på persondata

En anden kommende løsning skal beskytte beboernes personfølsomme data. I dag har hver beboer deres egen forflytningsvejledning, som hænger i deres lejlighed, så både det faste personale og vikarer kan se, hvordan beboeren skal flyttes og lejres. Vejledningen er dog også synlig for besøgende og andre beboere, og det mener Jonstrupvang ikke er værdigt. Derfor er bostedet med i et pilotprojekt sammen med Region Hovedstaden, hvor vejledningen aflæses via en QR-kode.

- Med den nye løsning kan personalet scanne en QR-kode i lejligheden og få alle oplysninger på deres mobil. Her kan både ligge billeder og video, og vi kan selv udpege, hvilke telefoner, der skal kunne åbne koderne, forklarer Kim Norup Frederiksen.

Forvent det utænkelige

Leder og medarbejdere på Jonstrupvang er blevet erfarne i at finde teknologier, som kan hjælpe deres beboere til en nemmere og mere selvstændig hverdag.

- Teknologi, der er tilpasset kørestolsbrugere og andre handicappede er dyrt. Men vi er blevet dygtige til at bruge teknologi, som alle andre, men som så er tilpasset vores brugere. Mange mennesker bruger i dag stemmestyring til deres telefon og til praktiske ting i deres hjem. Men vores brugere taler ikke altid tydeligt, og derfor kan eksempelvis Siri ikke forstå dem. Via flere test har vi fundet frem til, at OK Google og Google Home fungerer bedre her hos os, siger Kim Norup Frederiksen.

Jonstrupvang vil fortsat lede efter teknologier, der kan gøre bostedet endnu bedre at bo på.

- Stedets motto er ’Forvent det utænkelige’, og vores mål er at skabe en værdig, indholdsrig hverdag for vores beboere – bl.a. via teknologier, som for bare få år siden virkede utænkelige, Kim Norup Frederiksen.

Mere teknologi til bosteder og institutioner

Welfare Tech har en lang række medlemmer, som arbejder med velfærdsteknologiske løsninger, der bl.a. kan bruges på bosteder:

  • HonoréCare - J. Honoré Care er leverandør og specialist indenfor bidetsæder og andre hjælpemidler. Missionen er, at sikre et værdigt og barrierefrit toiletbesøg for alle – hele livet. 
  • IntelligentCARE - Et intelligent trådløst kaldesystem, der nemt og enkelt kan installeres på institutioner og hjemmeplejen.
  • Life-Partners har udviklet Life-Manager; et kommunikations- og planlægningsværktøj, der hjælper borgere i Social & Sundhed til en nem og overskuelig hverdag.
  • Spektrumshop sikrer, at relevant litteratur om autisme, fortsat vil blive udgivet på dansk. 
  • AB Handic Help har mere end 30 års erfaring inden for specialområdet. De sælger produkter, der hjælper og øger livskvaliteten og selvstændigheden for mennesker med særlige behov.
  • Dan-Rehab A/S udvikler, fremstiller og forhandler tekniske hjælpemidler, med det mål at gøre brugernes hverdag lettere.
  • Gloria Mundi Care ApS leverer hjælpemidler, der er lavet med udgangspunkt i principperne om et flot og gennemtænkt design, og hvor funktionalitet og kvalitet er i højsædet.
  • Carewarekompagniet er en dansk virksomhed, der sælger velfærdsteknologi til mennesker med funktionsnedsættelser.
  • Dictus har mere end 10 års erfaringer med udvikling og levering af tale-teknologiske it-løsninger til nogle af de største virksomheder inden for deres brancher; heriblandt DR, TV 2, Folketinget, Deloitte og Movia.
  • Medema A/S leverer og producerer kvalitetshjælpemidler og velfærdsteknologiske produkter og tjenester til sundhedssektoren, til personer med funktionsnedsættelse og ældre.

Region Hovedstaden er medlem af Welfare Tech.

Foto: Jonstrupvang

Kontakt

Lene-Vistisen_NY.jpg

Lene Vistisen

Seniorkonsulent

Welfare Tech

Netværksleder for Innovationsnetværket Danish Healthtech

T: +45 3176 4331

LinkedIn

Skype id : lene.vistisen.work

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK 580b.png