• Forside >
  • Nyheder >
  • Medlemsundersøgelsen 2019: Digital sundhed, telemedicin og implementering af teknologier
2020-01-02 Medlemsundersøgelsen 2019.jpg

Medlemsundersøgelsen 2019: Digital sundhed, telemedicin og implementering af teknologier

Uden vores medlemmer – intet Welfare Tech. Så hvordan skaber vi bedst værdi for vores medlemmer – og hvad er jeres ønsker og behov fremadrettet? Vi har spurgt – og fået gode svar på den årlige medlemsundersøgelse. Få de vigtigste highlights her.

I 2019 arbejdede vi i Welfare Tech endnu hårdere på at skabe – og fortsætte - den gode dialog. Vi har lagt vægt på at udbyde vores services mere målrettet og sikre endnu mere værdi for medlemmerne i Welfare Tech. Og det fortsætter i 2020.

- Welfare Tech fortsætter med at have fokus på velfærdsteknologi inden for både social- og sundhedsområdet, hvor digital sundhed, telemedicin og implementering af teknologier står højst på prioriteringslisten. Og så vil vi styrke det internationale arbejde, som Welfare Tech er den eneste sundhedsklynge, der tilbyder, siger Krista Ebsen Blaabjerg, medlemsservice- og kommunikationschef i Welfare Tech, og fortsætter: 

- Det er afgørende, at alle medlemmer bruger foreningen og præger aktiviteterne. Her er det vigtigt, at alle husker at få kollegaer, chefer og andre afdelinger til at se mulighederne, så forankringen er bred. Som forening arbejder vi målrettet med de services, medlemmerne efterspørger, og vi går foran, hvor vi ser fremtidige perspektiver.

Med +200 medlemmer fra både private virksomheder, offentlige organisationer og videninstitutioner, så er behovene og ønsker mange. Herunder er de 3 væsentligste fokuspunkter fra Welfare Techs medlemsundersøgelse:

1. Deltagelse i netværk (fordelt på emner)

For virksomheder ligger hhv. implementering, digitalisering på social- og sundhedsområdet og eksport til Norden og Tyskland i Top 3.

For offentlige organisationer/videninstitutioner er der størst interesse i netværk om digitalisering på social- og sundhedsområdet, implementering og telemedicin.

 

”(Jeg ønsker...) større fokus på at få Danmark til aktivt at gennemføre reel implementering af eksisterende teknologier. Vi (=plejesektoren) hænger stadigt i uhyggelig grad fast i gamle vaner og procedurer hvorfor vores praksis udvikles og tilpasses alt for langsomt til den demografiske virkelighed…”

 - Citat fra medlemsundersøgelsen 2019

2. Matchmaking

Både virksomheder, offentlige organisationer og videninstitutioner kan gennem deres medlemskab i Welfare Tech få hjælp til at identificere de rette samarbejdspartnere.

  • Cirka 25% af medlemmerne er blevet matchet med relevante aktører, og blandt virksomheder har det i 25% af tilfældene ført til samarbejde.
  • Hos alle andre grupper af medlemmer har det i 50% af tilfældene ført til match.

3. Internationalisering

Welfare Tech har gennem årene faciliteret flere netværk med internationalt fokus – Storbritannien, Norge, Tyskland o.a. Netværkene skal hjælpe især virksomheder med at skabe vækst på internationale markeder, men også skabe samarbejder på tværs af landegrænser.

Fra medlemsundersøgelsen:

  • En del virksomheder forventer vækst via deltagelse i arrangementer og netværk, formidling samt internationale aktiviteter.
  • Internationalt forventer f.eks. 4,7% af medlemmerne, der har brugt internationaliseringstilbuddene, at de får over 600.000 kr. mersalg i 2020 på baggrund af aktiviteterne med Welfare Tech i 2019.

Medlemsundersøgelse - internationalisering (offentlige)

Offentlige organisationer kigger især mod vores nordiske naboer, Norge og Sverige – og mod Tyskland i syd.

 Medlemsundersøgelse - internationalisering

Virksomhederne kigger stort set mod samme markeder, som de offentlige organisationer. Norge og Sverige hitter også som de vigtigste markeder for virksomheder. Finland og Tyskland som delt 3. og 4. plads – efterfulgt at Tyskland.

Virksomheder forventer øget vækst via medlemsskab

Nationalt forventer virksomhederne, at de via nyhedsformidling, sparring, projekter og arrangementer får øget vækst i 2020:

  • 35% forventer at de får øget salg på mellem 50.000 og 500.000 kr.
  • 4,7% forventer mellem 500.000 og 1 mio. i vækst.
  • 14% forventer over 1,5 mio. i vækst. 

Medlemsundersøgelse - vækst 

Fra input til handling? Fokusområder og aktiviteter i 2020 

Én indgang inden for life science og velfærdsteknologi og et styrket tilbud til medlemmer i hele landet.

2020 bliver et særligt år. Efter 10 år som organisation står Welfare Tech i spidsen for en sammenlægning af landets regionale klynger: Welfare Tech, MedTech Innovation Consortium, Life Science Innovation North Denmark og Copenhagen Healthtech Cluster.

-  Alle aktører på sundhedsområdet skal samles i en stor national klynge for life science og velfærdsteknologi. Også Welfare Techs medlemmer - både de offentlige organisationer og de private virksomheder - får fordele med den nye nationale klynge. Virksomhederne får lettere adgang til videninstitutionernes forskning, og hospitaler og kommuner får adgang til hjælp fra erhvervslivet, siger Troels Bierman Mortensen, direktør i Welfare Tech og tilføjer:

- Samtidig kan vi, når vi samler alle kræfter, lave større og mere ambitiøse projekter med større innovationshøjde. 

Læs også Sundhedssektoren skal samles i en fælles dansk styrkeposition

Med sammenlægningen af de fire store klynger forenes og styrkes kræfterne – og tilbuddene – for medlemmerne. I Welfare Tech vil vi bl.a. fokusere på:

  • Mere netværk med fokus på digital sundhed, telemedicin og implementering
  • Internationalisering med udgangspunkt i behov fra virksomheder, offentlige organisationer og videninstitutioner
  • Løbende tilbud inden for andre områder, som fx demens, kunstig intelligens, 3D-print i sundhedssektoren m.m

- Tilbuddene skal være lettilgængelige, uanset om du befinder dig i Aalborg, Esbjerg, Aabenraa, Ringsted eller Maribo, slutter Krista Ebsen Blaabjerg, medlemsservice- og kommunikationschef i Welfare Tech.

Særlige fordele for medlemmer af Welfare Tech

Alle medlemmer af Welfare Tech har indflydelse på foreningens aktiviteter samt adgang til fx markedsviden, matchmaking, synlighed, netværk og sparring på projekter.

Welfare Tech - Skarø Is
Vil du også have særlige fordele og indflydelse, men er endnu ikke medlem?

Bliv medlem

Foto (top): Unsplash

Kontakt

Krista-Blaabjerg_NY.jpg

Krista Ebsen Blaabjerg

Chef for medlemsservice og kommunikation

Welfare Tech

Netværk og matchmaking

T: +45 3139 7892

LinkedIn

Skype id : krista.blaabjerg2

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png