2020 03 19 COVID-19_Løsninger der kan afhjælpe .jpg (2)

COVID-19: Løsninger, der kan afhjælpe

Welfare Tech og Danish Healthtech indsamler og formidler produkter og services, der kan afhjælpe den situation Danmark står i. Nedenstående liste er udarbejdet i samarbejde med Copenhagen Healthtech Cluster (CHC), MedTech Innovation Consortium (MTIC) og Life Science Innovation North Denmark (LSI). Der tilføjes løbende løsninger til listen, og den er derfor ikke udtømmende.

Løsningerne, der fremgår af nedenstående liste, kan både være med til at afhjælpe den nuværende situation samt den efterfølgende periode, hvor vi ikke længere befinder os i en krisesituation. Sundhedsvæsnet efterlyser bl.a. let implementerbare løsninger samt muligheden for at leje produkter over en periode.

I nedenstående oversigt finder du løsinger inden for kategorierne: 

Har du en løsning, der kan afhjælpe problemet?

Har du også en løsning, som kan imødekomme udfordringerne med coronavirus og eksempelvis sikre god hygiejne, er du velkomme til at skrive til Lotte Overbjerg, loto@welfaretech.dk. Løsningerne der fremgår af listen, er allerede implementerede andre steder og kan leveres inden for en kort periode.

Efterlyser du en specifik løsning i sundhedsvæsnet?

Står du med en specifik udfordring, har du også mulighed for at efterlyse løsninger, der kan imødekomme netop din udfordring. Har du for eksempel behov for et let implementerbart planlægningssystem?

Har du som sundhedsfaglig gjort dig nogen erfaringer andre bør få indblik i, hører vi også meget gerne fra dig.

Find og bliv fundet i Welfare Techs matchmakingsystem

Du har også mulighed for at oprette din løsning på matchmaking.welfaretech.dk. Opret en profil og tilknyt dit produkt eller din service under onlinearrangementet ''COVID-19: Match behov og løsninger (virtuelle onsdagsmøder)", der løber frem til sommeren 2020, og bliv set af hele klyngenetværket. Du kan også efterlyse specifikke løsninger eller samarbejdspartnere. Skriv til matchmaking@welfaretech.dk for eventuelle spørgsmål angående matchmakingsystemet.

Cloud-, app- eller platformløsning 


Film og cykelmotion mod inaktivitet

MEYRA tilbyder i samarbejde med norske MOTITECH gratis MOTIVIEW i 2 måneder til alle plejehjem og institutioner, som ønsker at bruge det til sine beboere. Det eneste man har brug for, er en PC.
MOTIVIEW er et aktivitetscyklings Videosystem, der kan bruges med storskærm eller en almindelig skærm. 

MOTIVIEW kan også bruges uden cykel som ren kognitiv stimulering og adspredelse. Genkendelsesværdien ved at se lokale film er stor og giver glæde, inspiration og hyggelige samtaler. Filmene med tilhørende musik har også en beroligende virkning, som er et godt værktøj ift. udadreagerende adfærd.

Kontakt Torben Jørgensen, direktør i Meyra, torben@meyra.dk, og hør mere.

Læs mere om MOTIVIEW.

Mit Forløb® – uddannelse af patienter i eget hjem

Mit Forløb® er en prisvindende digital patientguide, der i et visuelt sprog uddanner patienter og deres pårørende i den behandling, de skal igennem på hospitalet.
Mit Forløb® har allerede skabt værdi for patienter og personale på en række afdelinger i Danmark ved at understøtte:

  • Færre patientfremmøder på hospitaletog færre patientopkald.
  • Kortere indlæggelsestid.
  • Mere tid til personalet til individuel dialog og pleje.
  • Inddragelse af aktive pårørende.

Mit Forløb® kan i denne COVID 19-tid sikre høj kvalitet i patientinformationen samtidig med, at patienterne holdes mest muligt ude af hospitalet. F.eks. ved direkte at erstatte patientskoler eller gøre visse forberedende ambulatoriebesøg og opfølgninger telefoniske, fordi patienterne bliver grundig forberedt derhjemme.
Alt indhold er udviklet med kliniske specialister og tilpasses altid til de lokale forhold på den enkelte afdeling.

Kontakt Anette Quist, Chief Commercial Officer (CCO) og sygeplejerske, på anette@visikon.com, og hør mere.

Læs mere om Visikon og Mit Forløb®.

Fleksibel app til hygiejne-audits

QReport er en abonnementsbaseret software, der anvendes til at gennemføre hygiejne-audits på sygehuse, plejehjem, mv.
QReport hjælper med at indsamle, lagre og afrapportere auditinformation i en bedre kvalitet - både nemmere, hurtigere og mere effektivt. Løsningen består af en mobil-app til audits og tilsyn samt en webaplikation til datalagring, rapportgenerering og til at lave egne app-opsætninger.
Den kan være i drift hurtigt - typisk et par uger fra bestilling. 
Løsningen er meget fleksibel og understøtter næsten alle typer tilsyn og inspektion, herunder også at instruere i udførslen af tilsyn samt at håndtere efterfølgende aktiviteter.
I COVID-19-sammenhæng betyder det, at man hurtigt kan have fokuserede løsninger til rettede tilsyn/audits - eller enkeltobservationer - på plads med kort varsel.

Kontakt Max Laursen, ml@q-inspect.com, tlf. 2166 7111, og hør mere.  

Læs mere om QReport.

InCare Personaletavle

Personaletavlen er et værktøj, der kan anvendes af alle fra personalegruppen med rettighed til det. Tavlens enkle opbygning gør, at brugeren kan anvende systemet efter 5 minutters introduktion. 
Tavlen understøtter dermed, at nyt personale og vikarer kan komme i gang med det samme, og systemet gør det nemt for personalet at få det hurtige overblik over borgerne på den enkelte afdeling.
Mere tid og færre fejl med strøm på Whiteboardet:

  • Hurtigt overblik ved vagtskifte
  • Minimerer dobbelt arbejde
  • Integration til omsorgssystemet

Kontakt Technical Director, Søren Møller, InCare, sm@incare.dk, og hør mere.

Læs mere om InCare Systems.

Fjerntræning og overvågning 

Benetes Life Analytics-platform tilbyder to tjenester: fjerntræning og håndtering af hjertesvigt.
Fjerntræningsløsningen kan hjælpe med at forhindre muskelforringelse forårsaget af mangel på aktivitet og motion, især for den ældre befolkning.
Tjenesten understøtter eksternt træning i hjemmet og giver information i realtid til professionelle. Løsning til håndtering af hjertesvigt gør det muligt at fjernovervåge af patienten, så man kan reagere rettidigt på symptomforværring. Dette kan mindske behovet for akut hospitaliseringer.

Kontakt Kari Bachman, kari.backman@benete.com, og hør mere.

Læs mere om Benete.

Hurtig oplæring af nyt personale med VR

VitaSim er specialiserede i virtuelle naturtro simuleringer til træning og uddannelse. ILT.academy har mere end 10 års erfaring med uddannelsesteknologi. 
Vitasim og ILT.academy tilbyder hurtigt visualiserede læringsforløb, som kan være nødvendige i en tid, hvor ekstra personale skal oplæres i sundhedsvæsenet. Med mange års erfaring inden for læring og animationer, laver vi læringsforløb der er praksisnære, visuelt funderet og med mulighed for båre 2D- og 3D-illustrationer, som kan ses og trænes såvel på en computer, som i VR. 

Kontakt Jacob Sangild, grundlægger, ILT Academy, js@ilt.academy, og hør mere.

Læs mere om ILT.academy.

Digital/app-baseret fysioterapi

Reach-app’en tilbyder et personligt træningsprogram samt daglig støtte og vejledning fra en rigtig fysioterapeut gennem chat-funktion. Desuden kan man tracke fremskridt og læse artikler om smertehåndtering.
I disse corona-tider er Reach-app’en mere relevant end nogensinde. Vi giver gerne en hjælpende hånd til de mange danskere, der går hjemme, og som ikke kan få adgang til normale sundhedsløsninger inkl. fysioterapi.
Vores løsning er afprøvet og implementeret og vi har haft over 11.000 brugere i UK og Danmark.
Se hvordan Reach virker.

Kontakt Andreas Hessner, Reach Active, andreas@reachactive.co, og hør mere.

Læs mere om Reach Active.

Gratis adgang til samtale-videoer

Televindu tilbyder i disse svære tider gratis adgang til deres videoplatform, som byder på mere end 200 afslappende og samtaleigangsættende videoer. Med støtte fra Sundhedsstyrelsen er videoplatformen i brug hos Jammerbugt Kommunes plejehjem, hvor den er vellidt i disse isolationstider. Derudover bliver videoerne brugt på botilbud og plejehjem i både Danmark og Norge. 
Videoerne kan ses på computer, iPad, iPhone, AppleTV, Android telefoner og tablets og kan nemt sættes på TV-skærmen. 
Det er nu muligt at oprette en gratis og uforpligtende institutionsbruger eller privatbruger.

Læs mere på www.televindu.dk.

Hjælp hinanden – samarbejd om hjælpemidler

Det offentlige anskaffer for ca. 4 mia. kr. hjælpemidler om året. De hjælpemidler skal vi samarbejde om at få brugt bedst muligt på tværs af det offentlige.
Med COVID-19 bliver det endnu vigtigere at samarbejde om de begrænsede ressourcer, der er til hjælpemidler.
Brug Hjælpemiddelportalen til sælg eller udlån ubenyttede hjælpemidler til andre offentlige organisationer. Eller søg omvendt efter de hjælpemidler, der står ubenyttet hos andre kommuner.
Hjælpemiddelportalen er udviklet sammen med flere kommuner og kan anvendes af alle offentlige organisationer.

Kontakt info@hjm-portal.dk, og hør mere .

Læs mere om Hjælpemiddelportalen.

Boblberg forebygger ensomhed sammen med Røde Kors

Boblberg.dk er en digital platform til nye fællesskaber. Man opretter såkaldte bobler, fx. en penneven, nogen at gå tur med eller støttegrupper omkring angst. 280.000 danskere fra 15-96 år benytter platformen. Danmark er anderledes i disse dage, og vi kan ikke besøge hinanden, som vi plejer. Derfor tilbyder Røde Kors og Boblberg også alle et digitalt "besøg" af en frivillig på snaksammen.dk.

Kontakt Anders V. Stæhr, as@boblberg.dk, tlf. 22250520 og hør mere.

Læs mere om Boblberg.dk.

Gratis genoptrænings-app udviklet af speciallæger

Den danske genoptrænings-app Injurymap giver fri adgang frem til 31. maj for at hjælpe de mange mennesker med smerter i muskler og led, som står uden adgang til hjælp, når fysioterapeuter og kiropraktorer holder lukket. Injurymap tilbyder hjælp til at finde de rigtige øvelser og til at holde motivationen i genoptræning.
App’ens programmer er udviklet af speciallæger til behandling af smerter i ryg, nakke, skulder, albue, hofte, knæ, ankel, achillessene og hæl/svangsene.

Flere end 25.000 brugere har trænet mere end 100.000 gange med app’en.

Kontakt Ulrik Borch, ulrik@injurymap.com, og hør mere.

Læs mere om Injurymap.

Sundhedsfaglige digitale læringsmoduler klar til brug

Mange forskellige faggrupper skal klædes på til at kunne indgå i et Corona-beredskab – det er ikke en let opgave, når der er forsamlingsforbud mv. 
Guide2know har derfor åbnet for, at alle deres vores sundhedsfaglige moduler kan fås uden bindingsperioder – hvad enten det er til enkeltpersoner eller til hele organisationen. Vi har bl.a. helt opdaterede moduler indenfor emner som:

  • Hygiejne
  • Medicinhåndtering
  • Ergonomi og forflytning
  • Magtanvendelse .
  • Sårbehandling

Alle vores moduler er udarbejdet i samspil med eksperter på de forskellige fagområder, og indholdet er fuldt opdateret og følger de officielle retningslinjer. Er der brug for moduler i andre emner, så lad os det endelige høre. Sammen med Gyldendal har vi flere fagspecifikke temaer på lager, som vi hurtigt kan sammensætte i konkrete moduler.
Kontakt flemming@guide2know.dk / telefon 21 80 39 21 eller henriette@guide2know.dk / telefon 51 75 54 87, og hør mere.

Læs mere om Guide2know.

BotSupply tilbyder gratis adgang til sin chatbot-platform

I løbet af et par timer kan sundhedsorganisationer uddanne en kunstig intelligent løsning til at automatisere de mest gentagne forespørgsler, som hospitaler og offentlige organisationer modtager om virussen, så de giver øjeblikkelige svar til deres kunder.

Vi mener, at sundhedsvæsenet bør bruge mindre tid på at besvare gentagne spørgsmål og investere mere tid på at redde liv, og organisationer som Helsinki Hospital bruger allerede BotSupply chatbot-platformen.

Kontakt Francesco Stasi, francesco@botsupply.ai, T. 9111 2437, og hør nærmere.

Læs mere om BotSupply.

Brug Brain+ Recover gratis

Vi stiller vores platform til rådighed uden beregning til kommuner frem til sommer, for at give jer mulighed for at understøtte borgeren med kognitiv træning og rehabilitering fra distancen samt evt. monitorere stress, depression og humør hos borgeren i disse tider.

COVID-19 skaber et kæmpe pres på sundhedssystemet og dets fagpersonale, og derfor vil vi yde det bedste bidrag, vi kan under omstændighederne.

Helt ekstraordinært stiller vi også Brain+ gratis til rådighed til alt kommunalt personale, for at hjælpe med mentalt at håndtere denne situation.

Besøg www.brain-plus.com/covid-19 eller se video på Youtube for mere information.

Mere tid til omsorg med Sekoia i hånden

Sekoia er et digitalt værktøj til plejesektoren, der løser varme hænder fra kolde opgaver. Sekoia findes på telefonen i hånden på personalet i plejen. Særligt rettet mod COVID-19 kan man have video-instruktioner, officielle retningslinjer, skemaer til struktureret symptom-monitorering samt sundhedsmålinger tilgængelige. Dette kan yderligere kombineres, hvis man bruger KMD Nexus med integration til medicin og PN medicin som styrkelse af patientsikkerheden i denne pressede situation. Find mere inspiration her i vores engelske univers.

Kontakt Morten Mathiesen, morten@sekoia.dk, og hør nærmere.

Læs mere om Sekoia.

Life-Partners A/S: Anvend Life-Manager gratis

Lifte-Partners A/S er blevet udvalgt til at være en af de anbefalede virksomheder under covid-19, og derfor har virksomheden besluttet at stille sin løsning Life-Manager til rådighed for kommuner, hospitaler, praktiserede læger og andre under covid-19 indtil slut juni.

Life-Manager gør det bl.a. muligt at videokommunikere ansatte til borgere, ansatte til ansatte eller borgere til pårørende - nemt og enkelt. Den tekniske implementering kan gøres på ca. en time og så er I klar til selv at køre videre derfra. 

Life-Partners har stor erfaring med implementering og vores team af sundhedsfaglige medarbejdere vil også gerne vil behjælpelig med at få jer på rette vej.

Kontakt Bo H. Iversen, bhi@life-partners.com, og hør nærmere.

Læs mere på life-partners.com​.

Psykologhjælp i appform til børnefamilier

Myinnerme kan hjælpe med udfordringer med sorg og vrede. App’en henvender sig til børnefamilier med børn i alderen 10-18 år, der enten har mistet en nærtstående eller tumler med vredesudbrud. App’en har illustrative lytteøvelser, hvor børn og forældre guides med psyko-edukation og eksempler fra klinisk erfaring og aktuel forskning. Appen er udviklet af en dansk børnepsykolog og e-learning specialister. Vi udvikler programmer bygget på evidensbaserede metoder og et psykologfagligt grundlag. App’en er abonnementsbaseret.

Kontakt Louise Herping Ellegaard, louise@myinnerme.com, og hør nærmere.

Læs mere på myinnerme.com.

Plug&play løsning til alarm- og nødkaldssystem – gratis installation

Phoniro Assa Abloy har akut-udgaver (plug&play) af vores løsninger, som overholder databehandleraftaler/GDPR med fuld loghændelse til sundhedsvæsen og hjemmeplejen/plejehjem. Til de nævnte løsninger stiller vi gratis mandskab til rådighed. Phoniro Assa Abloy kan assistere med plug&play løsning for:

  • Alarm- og nødkaldssystemi en særlig akut-udgave, som kan monteres og nedtages hurtigt, gerne på korttidslejebasis.
  • Digitale låse i en særlig akut-udgave, som kan monteres og nedtages hurtigt, gerne på korttidslejebasis.
  • E-visit i en særlig akut-udgave (video-besøg).

Dette nedsætter behovet for fysiske besøg af hjemmeplejen med mindre smitterisiko og arbejdsbelastning til følge.

Kontakt Palle Madsen, palle.madsen@phoniro.dk, og hør nærmere.

Læs mere på phoniro.dk.

Få styr på kvaliteten med Quality Suite fra Improvento

70.000 ansatte i sundhedsvæsnet bruger Quality Suite. Både privat og offentligt sundhedspersonale skal vide, at vi har en stærk softwareløsning til deling af retningslinjer – rettighedsstyring, godkendelsesproces, status og advisering. Løsningen er super effektiv på mobil og tablets.

Kontakt Anette Irene Algreen, anette.algreen@improvento.com, og hør nærmere.

Læs mere om Quality Suite fra Improvento

Tjek for hudkræft uden fysisk kontakt

Miiskin laver løsninger til mennesker, som har behov for at monitore deres hud med billeder i forbindelse med hudkræft. Vores platform er designet , så den kan anvendes til opfølgningsforløb med tidligere hudkræftspatienter (remote patient monitoring). Miiskin samarbejder med Kræftens Bekæmpelse og er netop blevet godkendt af National Health Service (NHS) in UK (verdens største offentlig sundhedsssytem):

Kontakt Jon Friis, jon@miiskin.com, og hør nærmere.

Læs mere på Miiskin.com.

Sikre videokonsultationer

Hejdoktor tilbyder gennemprøvede og sikre telemedicinske platforme som understøtter digitale konsultationer mellem personale og patienter/borgere. Vi tilbyder specifikke og brandede løsninger til praksissektoren, hospitaler og kommuner. Løsningerne kan implementeres på få dage og kan leveres under SKI. Vi hjælper med implementering af video og digitale konsultationer.

Kontakt Mikkel Geertsen, mg@hejdoktor.dk, og hør nærmere.

Læs mere på Hejdoktor.dk.

Særlige instrukser til sundhedsansatte

Welfare Techs medlem MyMedCards har samlet den vigtigste viden om forholdsregler, kriterier for mistanke om COVID-19 mv. til personalet i kommuner. Sidder du i en kommune, som endnu ikke har lavet en instruks på området, deler MyMedCards gerne instruksen med dig. Instruksen opdateres løbende fra valide kilder i samarbejde med vores over 8.000 brugere og kommunale kunder, og du har selvfølgelig mulighed for at blive opdateret løbende også.

Kontakt kontakt@mymedcards.dk, og få instruksen tilsendt elektronisk.  

Læs mere om MyMedCards.

Fleksibel ressourceplanlægning

Også Time Advice er klar med et produkt, som kan afbøde effekterne af coronavirus på sygehuse og i kommuner. Der er tale om et standalone-værktøj, som virker sammen med alle vagtplansystemer. Løsningen kan implementeres på 14 dage med løbende træning, opdateringer og vidensdeling – samt adgang til coach og mentor, for de nøglepersoner som uge for uge skal være yderst fleksibel omkring ressourceplanlægning i en hastigt udviklende situation. Løsningen skal ikke i udbud.

Kontakt Ulrik Kjær Rasmussen, ukr@timeadvice.dk, og hør nærmere.

Læs mere om Time Advice.

 

Hjælpemiddel (interiør)


Skab tryghed og plej sjælen med lyddæmpende landskabsbilleder

Corona-situationen har gjort det vanskeligere og mere ensomt at være beboer på plejehjem eller indlagt på et hospital. Sonovision tilbyder helende arkitektur-løsninger til plejemiljøer i form af akustikbilleder og lyddæmpende skærmvægge med fotografiske afbildninger af dansk natur. Billederne dæmper ikke blot støj, men fremkalder også positive minder og skaber tryghed.

Kontakt Karsten Andersen karsten@sonovision.dk eller 70 25 55 52 og hør nærmere.

Læs mere på www.sonovision.dk og Skab tryghed og plej sjælen med lyddæmpende landskabsbilleder. 

Hvor mange mennesker går ind og ud? SMART Entrance Counter 

ATEA er klar med en ny ’corona gate’, som kan tælle, hvor mange mennesker, der går ind/ud af et afgrænset område. Når der er for mange til stede i området, får man en advarsel - når antallet falder, viser skærmen, at det igen er tilladt at gå ind i området.

Tælleren kan eksempelvis bruges på skadestuen, i venteværelset, på apoteket og i butikker.

SMART Entrance Counter består af en stander med skærm, hvor der er monteret afskærmningsbånd, som kan trækkes ud, så man kan afgrænse hvilken vej, man skal gå ind/ud. Standeren har laser og sensorer, som tæller det antal, der gå igennem.
Hvis man har flere indgange, kan flere standere tale sammen, så alle der går ind og ud tælles.

Kontakt Karina Hansborg-Sørensen, Public Health, kahs@atea.dk og hør mere.

RotoFlex®-senge gavner borgeren og sundhedspersonalet i en travl tid

RotoFlex® fuldautomatisk drejeseng gør borgeren mindre afhængig af hjælp og frigiver tid hos sundhedspersonalet, der løber stærkt i disse dage. RotoFlex® reducerer behov for fysisk kontakt, da sengen hjælper borgeren ind og ud af sengen uden hjælp fra andre. På den måde kan sengen være en del af indsatsen mod smittespredning. 

Kontakt: Kim Madsen km@welldana.com og hør nærmere. 

Læs mere på https://kommune.welldana-innocare.dk/produkt-kategori/brands/rotoflex-rotocare

RotoBed®Free mindsker fysisk kontakt og letter arbejdet for personalet

Står I i en akut mangel på plejesenge, vil det måske være en ide at tænke RotoBed®Free plejesengen ind som en mulig løsning.  Lige nu - men også i den tid, der kommer - vil RotoBed® sengen kunne være et APV-hjælpemiddel, der i flere tilfælde vil kunne mindske den fysiske borgerkontakt. 

Med sin fuldautomatiske rotation klarer RotoBed®Free forflytningen ind og ud af sengen med færre smerter for borger og bedre arbejdsvilkår for hjælper – ofte kan hjælperen helt undværes. 

Kontakt RotoBed på info@rotobed.com eller T. 7550 5025 og hør nærmere.

Læs mere på www.rotobed.dk

Sansestole og -dyner skaber mere ro og bedre livskvalitet – og bedre arbejdsmiljø

Wellness Nordic har en række sansestimulerende hjælpemidler, som kan være aktuelle til at reducere uro, tankemylder, angst og uroskabende adfærd hos mennesker, der har brug for ro i denne tid. 

Fx Wellness Nordic Gyngestolen, som tydeligt skaber mere ro og bedre arbejdsmiljø for personalet på plejecentrene. De er lige nu er pressede, fordi man flere steder må håndtere patienter, som måske under sædvanlige forhold ville være indlagte. Derudover har vi tyngdedynerne Fiberdyne og Ringdyne. Begge stimulerer til mere ro, både mentalt og motorisk, samt bedre søvnkvalitet.

Kontakt Tina Skaarup Blenstrup, tsb@wellnessnordic.com, og hør nærmere.

Læs mere på wellnessnordic.com.

ROOMIE Multibord, mange funktioner og høj hygiejne 

Bordet der med mange funktioner understøtter sundhedspersonalet i godt arbejdsmiljø og gør samtidig borgeren/patienten mere selvhjulpen. Indstil Roomie og brug det som både dokumentations-bord og aktivitetsbord ved seng, stol og kørestol. Roomie tåler alt rengøring, både med klor, sprit samt sengevasker.

Bliv inspireret af videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=jCbt_lniDdU

HangOn Table: Bordet der helt enkelt sættes fast på hospitalssengens sengehest og frigør personalets hænder og tid, ved at gøre patienterne mere selvhjulpne. Bordet tåler alm. rengøring og kan gå i opvaskemaskinen.

Kontakt Line Bluhme fra byLink, line@bylink.dk, og hør nærmere.

Læs mere på www.bylink.dk.

Intensiv - En specialseng kan bidrage til effektivisering og høj hygiejne

Intensivsenge kan effektivisere arbejdsgangene på intensiv og minimere risikoen for sengelejekomplikationer, der forværrer tilstanden. En intensivseng fra Alcyon bidrager desuden til høj hygiejnestandard og minimerer behov for berøring. F.eks. har den integreret vægt, så man undgår, at personalet skal lifte patienten i forbindelse med de daglige vejninger. Sengen har også antibakteriel overflade, så bakterier ikke kan formere sig. Og fodpedaler, så man undgår bakterieoverførsel fra håndbetjening til personalets hænder.

Kontakt Maja Gro Lilsig, maja@alcyon.dk, og hør nærmere.

Læs mere om Alcyons intensivsenge.

 

Hjælpemiddel (andet)


Styrk dine åndedrætsmuskler med respiratorisk muskeltræning

Airofit er oprindeligt udviklet for at styrke åndedrætsmusklerne og virke symptomdæmpende for KOL- og astmapatienter. Den respiratoriske muskeltræning foregår ved en reguleret modstand på ind- og udåndingsluften, som løbende måles og sendes til en app på din telefon, hvor træningen løbende tilpasses.
Ved andre luftvejssygdomme kan Airofit virke forebyggende og rehabiliterende samt reducere behovet for intensiv pleje i respirator, og det er derfor et håb, at redskabet kan have samme effekt på COVID-19.

Airofit har siden lancering i sept. 2019 på verdensplan solgt 5000 enheder.

Kontakt Christian Tullberg Poulsen, cpo@airofit.com, tlf. 61 38 06 16, og hør nærmere.

Læs mere om Aerofit.

Gratis i 30 dage: Lån en inmuRELAX multisansepude med interaktiv musik

Fysik kontakt er essentiel for velvære og trivsel. Vi kan ikke erstatte den mellemmenneskelige kontakt med teknologi, men vi har god erfaring for, at vores sansepude inmuRELAX giver mange ro, tryghed og velvære. Den bløde runde form og den beroligende musik og vibrationerne skaber et trygt og beroligende “åndehul”. inmuRELAX er en smuk krammepude, der spiller beroligende musik, når den berøres.
Vi vil gerne give vores lille bidrag i denne situation -  derfor kan mennesker, der har brug for kontakt, låne en inmuRELAX uden beregning i 30 dage. Vi har et begrænset antal inmu'er til dette formål, så vi kan desværre ikke love at alle kan låne. 

Kontakt inmutouch på info@inmutouch.dk, og hør mere.

Læs mere om inmuRELAX og se en af vores mange case videoer på YouTube.

Vendlet: Lejring der faciliterer respirationen

Med lejring kan du facilitere ventilationen af lungerne hos personer, der er respiratorisk udfordret. Dette gælder f.eks. Covid19-patienter. Her kan en 70-graders lejring i sideleje, først på den ene side og dernæst på den anden side, være en god metode til at ventilere lungerne og få hostes sekret op. Til dette formål kan vores lejringspude LEJRELET Wedge, der er en kilepude, placeres bag ryggen på patienten for at sikre et stabilt sideleje i enten 70 eller 30-grader.
Et VENDLET-system hos borgere med respiratoriske udfordringer kan lette arbejdet med hyppige stillingsskift.
Vi tilbyder gratis og undervisning i lejring med en af vores fysioterapeuter. Konsultationer kan disse dage foretages via videoopkald eller personligt fremmøde, hvor vi tager alle nødvendige forholdsregler.

Kontakt vendlet@vendlet.dk, tlf. 9631 0050, og hør mere.

Eller læs mere om lejring og respiration.

Musik skaber ro og frigør ressourcer til sygeplejersker

Vi oplever i øjeblikket efterspørgsel på vores MusiCure puder, idet forsøg på flere hospitalsafdelinger har vist at puden/musikken har en meget gavnlig effekt på patienter med delir, hvilket er et stigende problem på hospitalerne.
MusiCure-puden er testet med gode resultater på Hvidovre Hospital, Nordsjællands Hospital Hillerød og Herlev Hospital.
Den anden løsning er vores MusiCure Stream, som kører på Intensiv afd. V på OUH, som beskrevet herunder. Den massive mediedækning af corona-krisen sårbare mennesker og mennesker med angst. MusiCure Stream skaber mental sundhed  og ro med musik og naturoplevelser.

KontaktInge Mulvad Eje, MusiCure-Gefion Records ApS, ime@musicure.com og hør mere. 

Læs mere om MusiCure.

Sammenklappeligt dropstativ på hjul til akutfunktion og borgeres hjem

Dropstativet kan foldes sammen til 88,50 cm og passer i bagagerum i akutteamets biler og kan monteres i akutbiler. Stativet er let at håndtere, er patenteret og CE-mærket. Tilbehør er ophængsstativ, hvor op til 16 dropstativer kan opbevares på 0,5 m2.

Kontakt lis@hytech.dk eller info@hytech.dk, T. 2092 5020, og hør nærmere.

Læs mere på www.hytech.dk.

Hygiejnisk patientafskærmning til midlertidige sengepladser

- er afgørende i kampen mod hospitalsinfektioner og smittespredning.

Silentia leverer mobil og flytbar patientafskærmning til både hospitaler og plejehjem, hvor der etableres midlertidige sengepladser i forbindelse med COVID-19.

Sengeskærmene opfylder strenge hygiejnekrav, og alle overflader er lettilgængelige for rengøring. De er robuste, stabile og enkle at arbejde med. Vi er leverandør til alle danske hospitaler og sygehuse, men det er en helt ny situation og nyt behov for kommuner og plejehjem.

Kontakt info@silentia.dk eller tlf. 3990 8585 og hør nærmere.

Læs mere på www.silentia.dk.

Robotdyr kan hjælpe, når man ikke kan få et kram

Gloria Mundi Care har en lang række hjælpemidler med sansestimulerende effekt. Særlig effekt har vores sociale robotdyr (kat, hundehvalp og sælunge) for personer ramt af demens (eller andre kognitive funktionsnedsættelser) og som i disse dage må undvære deres pårørendes besøg og derfor ikke modtager lige så mange kram som før. 

Dyrene har vist sig gode til at skabe kontakt til brugere og responderer adækvat på den opmærksomhed, som de modtager. Taktil kontakt med det pelsklædte dyr, som også har vibrator/spinden eller følbar hjerterytme indbygget, bidrager til at reducere angst eller stress og skaber glæde og ro. 

Vi har også flere hjælpemidler med indbygget musik modul og vibrationer samt en række tyngdeprodukter, som kan bidrage til ro og bedre søvn- og livskvalitet for brugere med særlige behov.

Kontakt Gloria Mundi Care på info@gmcare.dk eller T. 5115 0110 og hør nærmere.

Læs mere på gloriamundicare.com.

Intelligente knapper giver selvstændighed og overblik

Telemedicinplatformen Klikkit er et værktøj, som øger ældre og sårbare borgeres egenrådighed og giver plejepersonalet et realtidsoverblik over udførte opgaver. De intelligente knapper fastgøres til eksempelvis pilleæsken, vandkanden, tandkrus eller inhalatoren, og alarmerer borgeren med lyd og lys, når det er tid til at tage handling. Plejepersonalet kan se, om borgeren følger planen eller ej via dashboardet og derved planlægge kørsel og ydelser efter behov.

Kontakt Morten Schnack Jørgensen, morten@hablab.io, eller Cristiano Cairo, cris@hablab.io, og hør nærmere.

Læs mere om Klikkit.

 

Kald og monitorering


Monitorering – bærbare alarmer, faldsensor, sendesensor og GPS

Bærbare alarmtryk giver tryghed for borgere i eget hjem og kan bæres som et halssmykke eller armbånd. Alarmtrykket anvendes sammen med en nødkaldsbase, som giver mulighed for to-vejs-kommunikation mellem personale og borger i eget hjem.

Alarmtryk med faldsensor anvendes til faldtruede borgere, som ikke vil være i stand til at aktivere et manuelt nødkald ved fald, f.eks. borgere med epilepsi eller anden sygdom.

Der sendes automatisk alarm til personalet, hvis borgeren falder, og når nødkaldet aktiveres ved tryk.

Alarmtryk med GPS sikrer, at borger altid kan lokaliseres. Alarmtrykket er bærbart og med fuld to-vejs-tale – både til indendørs og udendørs.

Sengesensor frigiver tid og ressourcer til plejepersonale og FADL-vagter på hospitaler. Sensoren alarmerer plejepersonale, hvis patienten forlader sengen. Reducerer behovet for FADL-vagter til overvågning og frigiver derfor meget ekstra tid og ressourcer til plejepersonalet.

Kontakt Henrik Klode, hk@acct.dk eller telefon 2076 1943, og hør mere. 

Læs mere på www.intelligentcare.com

Alcensoft A/S: 2-vejs-tale. Tryghedstelefoner med kald direkte til pårørende

Vi kan omgående levere og skabe tryghed med Neats højkvalitets 2-vejstale trygheds- og nødkaldstelefoner. De kan pre-programmeres med opkald til ønskede personer/pårørende. Kræver kun et SIM-kort fra borgers  eller kommunens side, hvis borger kan visiteres til trygheds- og nødkaldstelefonen.

Kontakt Claus Højer Hansen, claus.h.hansen@alcensoft.com, tlf. 2073 3410, og hør mere.

Læs mere på www.alcensoft.dk.

Ascom Danmark A/S: Talebaseret kalde-løsning til hurtig implementering

ascoms løsning kan hurtigt og enkelt implementeres som supplement til eksisterende IP-DECT eller VoWiFi-løsning eller som fritstående ”black box” løsning. Løsningen er yderst enkel at anvende og bidrager derfor til øget tryghed for både patienter og medarbejdere.
Personalet vil nemt kunne aktivere et trådløst taleopkald til en patient, der modtager opkaldet som automatisk håndfri samtale. Patienten kan også nemt starte en samtale op.  
Løsningen adresserer en del af de udfordringer, der opstår i forbindelse med isolation og håndtering af isolerede patienter.
Resultatet er mindre behov for værnemidler, mere tryghed for patienter, bedre forberedelse af besøg og højere sikkerhed.

Kontakt: Tejs Povlsen; tejs.povlsen@ascom.com, tlf. 30 25 27 44, og hør nærmere.

Læs mere om ascom.

CARE-CALL A/S: hurtig udvidelse af eksisterende patientkaldeanlæg med sensorer

CARE-CALL kan hjælpe med hurtig udvidelse af eksisterende patientkaldeanlæg med sensorer, så patienter kan udstyres med trådløse kaldebrikker, der fungerer på samme måde, som når de trækker i en kaldesnor.

Kontakt Peter Kirkegaard, pk@care-call.dk, og hør nærmere. 

Læs mere på care-call.dk.

Cekura: Udlån af alarm- og kaldeudstyr til kommuner og hospitaler

CEKURA her et lager af alarm- og kaldeudstyr, som de udlåner til kommuner og hospitaler til hjælp. Dette med henblik på at imødekomme den midlertidige øgede efterspørgsel efter kaldeudstyr og tryghed hos ældre borgere og patienter. Udlån er inkl. simkort og viderestilling pleje- eller sundhedspersonale, men også med mulighed for alarmhåndtering via CEKURA døgnbemandet Tryghedscenter. Der er begrænset antal - levering indenfor få hverdage.

Kontakt Trine B. Nyvang, trine@cekura.dk, T. 3154 0889, og hør nærmere.

Læs mere på www.cekura.dk.

Tryghed for borgere i egen bolig

I en tid, hvor sygehusene skal prioritere ressourcerne på de patienter, der er ramt af COVID-19, kan det få konsekvenser for borgere i eget hjem. De kan blive mindre aktive, de risikerer at falde og får måske flere tryk-skader. eLsa er en væg-monteret sensorteknologi, der nemt og hurtig installeres i borgerens hjem. eLsa registrerer både fald og borgerens aktivitet/inaktivitet. Evalueringsrapport fra Aalborg Kommune viser, at teknologien er stabil og sikker, og at opsætning og support tager ca. 4,5 time pr. bolig.  

Kontakt Kim Madsen, Welldana Innocare, km@welldana.com, og hør nærmere.

Læs mere på kommune.welldana-innocare.dk.

Tryghedsanlæg til ældre borgere i eget hjem

En hjælpende hånd til et presset dansk sundhedsvæsen og ikke mindst hjemmeplejen. Alerto Care tilbyder nu sit tryghedsanlæg i en særlig akut-udgave, som kan monteres og nedtages hurtigt - og som giver en effektiv og sikker monitorering af ældre borgere, der er blevet patient i eget hjem. Dette nedsætter behovet for fysisk besøg af hjemmeplejen med mindre smitterisiko og arbejdsbelastning til følge.

Kontakt Jørgen Holm, jh@alerto.care, og hør nærmere.

Læs mere om Alerto Care.

 

Medicinhåndtering


Få hjælp til at huske din medicin med DrugStars og doner til kampen mod COVID-19

DrugStars er en app-service til alle typer patienter, som anvender medicin. Servicen anvendes dagligt af +30.000 patienter. DrugStars belønner patienter med stjerner for at tage deres medicin og for at afgive data om tilfredshed med behandlingen. Stjernerne kan veksles til gratis donationer til de i alt 63 danske patientforeninger.
Lige nu kan man også donere til WHOs kamp mod COVID-19.

Kontakt: Claus Møldrup, cm@drugstars.com, og hør mere.

Læs mere om DrugStars.

Færre medicin-relaterede besøg hos borgere med en medicin-husker fra DoseSystem

Ældre og borgere i særlige risikogrupper skal minimere kontakt med omverdenen, men har muligvis fortsat behov for hjælp til at tage medicin. Netop dette kan DoseSystem hjælpe med. DoseSystem er en Medicinhusker med et medicin-påmindelses-system, som alarmerer, når en borger skal tage sin medicin. Hvis borgeren ikke kvitterer på OK-knappen, vil pårørende/plejepersonale straks blive adviseret , og dermed fungerer DoseSystem også som et omvendt nødkald. 

En DoseCan kan vi hjælpe til, at borgeren kun får besøg af fx plejepersonalet, når det er højst nødvendigt. Løsningen bruges allerede i en række kommuner i Danmark, Norge og Finland.

Kontakt DoseSystem, info@dosesystem.com, tlf. 7070 7447, og hør nærmere.

Læs mere på www.dosesystem.com.

Klinisk sygeplejevogn betyder sikker medicindispensering

Sygeplejevogn fra NewIcon - Når sygeplejersken scanner patientens ID, åbner den medicinskuffe , som den enkelte patienten er tilkoblet. Dermed gives den korrekte medicin.
Samme vogn giver muligheder for at måle patientens vitale værdier – alt registreres direkte i journalen – fra samme vogn. Løsningen medfører:

  • Sikker medicin til korrekt patient
  • Tidsbesparende for sygeplejersken, da alt er samlet på én vogn.

Kontakt Hanne Hansen-Nord, hanne.hansen-nord@newicon.fi, og hør nærmere.

Læs mere om NewIcons medicinvogn.

Medicinrobotten, der sikrer den rette medicin

Evondos medicinrobot er en sikker, overvåget medicinløsning, som reducerer behovet for menneskelig kontakt i forbindelse med medicin – og giver muligheder for at reducere og omstrukturere brugen af ​​ressourcer. Med medicinrobotten kan borgeren administrere sin egen medicin. Den norske Lægemiddelstyrelse estimerer, at 40% af hospitalsindlæggelser blandt den ældste del af befolkningen skyldes fejlmedicinering. Med corona-epidemien må vi antage, at problemet øges.

Kontakt Sven Seljom, sven.seljom@evondos.com, og hør nærmere.

Læs mere om Evondos.  

Billede: StillWords, Ard Jongsma

 

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png