• Forside >
  • Nyheder >
  • 5 kendetegn ved virksomheder, der vinder med Verdensmålene
2020-11-01 5 kendetegn ved virksomheder som vinder med Verdensmålene.jpg

5 kendetegn ved virksomheder, der vinder med Verdensmålene

De danske virksomheder er helt med på, hvad FN’s verdensmål er. Så hvorfor er flere ikke kommet videre med at implementere Verdensmålene i kerneforretningen? Welfare Techs nye netværk har indledt første sprint i Netværk Stafetten med inspiration og værktøjer fra Dansk Industri.

Det globale økonomiske system er under forvandling. Antallet af forbrugere stiger og der vil være mangel eller ulige adgang til grundlæggende naturressourcer.

- Og det skal virksomheder agere i og tænke på, siger Anne-Louise Graves Sandby-Møller, konsulent i Dansk Industri. Anne-Louise Graves Sandby-Møller var inviteret med som oplægsholder på det første møde i Welfare Techs nye netværk for FN’s verdensmål.

Tænk forretning på en ny måde

Verdensmålene giver virksomhederne uanede muligheder, men tør de gribe dem?

- Tidligere drev man sin forretning uden at have den helt store opmærksomhed på fx miljøet og samfundet i det hele taget. I dag er de fleste virksomheder og organisationer enige om, at der er eksterne faktorer, som også har indflydelse på forretningen, og at man som virksomhed har et medansvar for samfund og miljø, fortæller Anne-Louise Graves Sandby-Møller.

Og virksomhederne skal længere endnu. 

- Vi skal derhen, hvor virksomheden anses som en del af løsningen frem for problemet. DI tror på, at vores medlemmer skal være med til og har forudsætningerne for at levere løsningerne - og dermed sikre sig en fremtidssikker forretningsmodel samtidig med at de bidrager positivt. Vi ved, at en beslutning ét sted får konsekvens for hele systemet, og det skal vi hjælpe virksomheder med at forstå. 

Hvorfor skal virksomheder bruge kræfter på Verdensmålene?

Udover at tale ind i en højaktuel global problemstilling, er der så også fordele (gevinster) at hente for virksomhederne?

- Vi kan se, at det at implementere Verdensmålene i sin forretning giver konkurrencemæssige fordele. Og det er noget vi tror bliver endnu mere fremadrettet. Vi anbefaler vores medlemmer til i det mindste at tage stilling til, om man vil og hvordan man arbejder med Verdensmålene. For efterspørgslen på virksomheder som arbejder med løsninger, der bidrager positivt til verdensmålene er stigende, forklarer Anne Louise. 

  • Efterspørgsel efter virksomheder (leverandører) som implementerer Verdensmål i kerneforretningen er stigende
  • Virksomheder som har implementeret Verdensmål i kerneforretningen har større konkurrencemæssige fordele

Hvad er motivationen for at implementere Verdensmålene i din virksomhed?

Forestil dig en trappe med fem trin. Hvert trin er din motivation for at bruge Verdensmålene i din virksomhed.

Trin 1 - det første og nederste trin gælder virksomhedens compliance – eller overholdelse af gældende og fremtidige lovkrav.

Trin 2 - handler om virksomhedens sociale ansvarlighed – CSR (corporate social responsibility)

Trin 3 - er i forhold til branding, både overfor nuværende og kommende medarbejdere, men også i forhold til positionering og salg.

Trin 4 - er innovation baseret på (udvalgte) Verdensmål. Her tænker virksomheden også i nye forretningsområder.

Trin 5 – er det sidste trin på motivationstrappen og gælder en ’transformativ’ forretningsudvikling inspireret af Verdensmålene. Det vil sige tilpasset fremtiden.

- Alle behøver ikke være på øverste trin, men det er vigtigt at gøre sig bevidst om hvor på stigen man er og hvor man vil hen. Og hvad sker der med virksomheden, hvis den ikke bevæger sig i den retning, siger Anne-Louise.

De 5 kendetegn 

Og som overskriften påstår, så er du nu kommet til det, du er (mest) interesseret i at vide: 

Hvad er det, som kendetegner virksomheder, der vinder med Verdensmålene? 

Fra Dansk Industris projekt ’Fra filantropi til forretning’ og deres kendskab til andre virksomheder, som arbejder med Verdensmålene, er der nogle særlige kendetegn som er afgørende for, om man lykkedes:

  1. Du integrerer Verdensmålene direkte i din kerneforretning
  2. Du er klar til at ændre jeres forretningsmodel eller lave nye forretningsområder
  3. Du forstår nutidens og fremtidens kundeperspektiv vedr. bæredygtighed og social ansvarlighed
  4. Du samarbejder med folk udenfor din egen organisation og branche, bl.a. via partnerskaber
  5. Du måler og dokumenterer dine tiltag (on-going proces)

- De mest succesrige virksomheder har en klar forståelse af de forretningsmæssige drivkræfter, der motiverer bæredygtighed i deres strategi, siger Anne-Louise Graves Sandby-Møller, konsulent i Dansk Industri.

Er det svært? Ja, du kommer ikke sovende til det. Men tør du lade være og blive overhalet indenom af konkurrenterne eller stå med produkter, der ikke længere efterspørges af kunder?

Hvis du gerne vil se optagelsen af Anne-Louises oplæg og/eller være med på næste virtuelle netværksmøde 10. november (med Dansk Standard), så kontakt Randi Villebro, ravi@welfaretech.dk

Kontakt

Randi_web.jpg

Randi Villebro

Konsulent

Welfare Tech

Netværk og matchmaking

T: +45 9320 2520

LinkedIn

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png