2020-09-01-Mit-Welfare-Tech-Liva Healthcare.jpg

Månedens medlem: Liva Healthcare

Den globale corona-pandemi har øget efterspørgslen på digitale sundhedsløsninger. Liva Healthcare har i den forbindelse sat deres digitale sundhedsprogram gratis til rådighed til alle offentlige sundhedsorganisationer i Danmark under coronakrisen, og løsningen benyttes også internationalt. Læs mere om Liva Healthcare, som er månedens medlem i september.

Corona-pandemien har kickstartet en øget efterspørgsel på sikre digitale platforme, der kan danne ramme om sundhedsfaglig vejledning mellem sundhedsprofessionelle og patienter. Især for de patienter med kroniske sygdomme. Liva Healthcare har udviklet det digitale sundhedsprogram ’Liva’, der gør det nemt for sundhedsprofessionelle at vejlede mennesker med kronisk sygdom over afstand.

Liva Healthcare opererer i syv forskellige lande (inkl. Danmark) og samarbejder med en række internationale organisationer. Jonas Damsgaard Jensen, Global Marketing Manager, fortæller herunder om, hvorfor Liva Healthcare er medlem af Welfare Tech, deres udbytte af medlemsskabet, og hvad de har særligt fokus på lige nu.  

Hvorfor er I medlem af Welfare Tech, og hvad får I ud af at være medlem?

- Siden Liva Healthcare blev stiftet i marts 2015, har det været vigtigt for os at holde fast i vores nationale og lokale rødder. Derfor har vi også løbende deltaget i dialog- og netværksmøder hos Welfare Tech, hvor vi både har haft mulighed for at sparre med andre healthtech-virksomheder og beslutningstagere i vores space. Vi har også deltaget i WHINN-konferencen et par gange, hvor vi har haft mulighed for at præsentere vores løsning for nationale såvel som internationale interessenter.

- Vi vandt, relativt tidligt i vores opstartsfase, en stor international kontrakt med verdens største offentlige sundhedsaktør, National Health Service (NHS England). Her blev Liva valgt blandt 130 potentielle leverandører til at indgå som udbyder af deres digitale ’’Diabetes Prevention Programme’’. Det var en betydningsfuld sejr for os, og det var med til at kickstarte vores internationale vækstrejse. Vi blev dog hurtigt enige om fortsat at holde fokus på det danske marked, og udbygge vores danske netværk og kundebase, sideløbende med vores internationale aktiviteter.

Hvad kan I bidrage med eller tilbyde de andre medlemmer i klyngen?

-  Vi kommer med en stor portion international erfaring, og vi deler glædeligt ud af vores erfaringer til de andre medlemmer i klyngen, så længe det bidrager til bedre sundhed i samfundet. Vi er en purpose-driven virksomhed, der har en klar mission om at forbedre livet for mennesker, som lever med diabetes, hjertekarsygdomme eller svær overvægt.   

- Vores skalerbare vejledningsplatform er lige nu operationel i syv forskellige lande,nemlig Danmark, Sverige, Finland, England, Irland, Belgien og Australien. Herudover er vi også på vej ind i Holland, Schweiz og Colombia. Udover samarbejdet med NHS England samarbejder vi også med en række internationale organisationer såsom Bupa, AXA PPP Healthcare og LloydsPharmacy. Det er en enormt spændende og lærerig proces at indgå samarbejder med nogle af de helt store spillere på det globale marked - og vi deler naturligvis gerne ud af vores erfaringer til andre Welfare Tech-medlemmer. 

Hvad ser I som den største tendens eller udfordring inden for jeres område?

- Den globale coronapandemi har uden tvivl kickstartet en øget efterspørgsel på digitale sundhedsløsninger. Vi oplever lige nu en stor efterspørgsel fra nationale såvel som internationale kunder. Mennesker med kronisk sygdom, som er ekstra sårbare over for coronavirus, er i høj grad blevet overladt til sig selv i denne tid. Kronikere verden over er blevet bedt om ikke at tage til lægen, og de er blevet bedt om at blive hjemme. Derfor er der et akut øget behov for sikre platforme, der kan facilitere kommunikation og sundhedsfaglig vejledning mellem de sundhedsprofessionelle og patienter med kronisk sygdom. 

Hvad har I særligt fokus på lige nu?

- Coronapandemien har efterladt et stort hul i markedet, som vi har valgt at gribe. I Danmark valgte vi at stille vores digitale sundhedsprogram gratis til rådighed for alle offentlige sundhedsorganisationer under coronakrisen. I UK bliver Liva-programmet nu udbudt i 1500 LloydsPharmacy-apoteker, som del af et medicineret vægttabsprogram. Og i Australien tilbyder Bupa, for første gang nogensinde, sundhedsvejledning til deres kunder gennem video og tekst – og der sker via Liva-programmet. 

- Det stiller naturligvis store krav til vores operationelle set-up, og ikke mindst vores evne til at skalere, men indtil videre har både vores team i København og London leveret en fænomenal indsats. Det har også betydet, at vi modsat mange andre, har valgt at ansætte en masse nye medarbejdere under coronakrisen, samtidig med, at vi ikke har været nødsaget til af afskedige en eneste medarbejder. Det er vi selvsagt enormt glade for og stolte over, slutter Jonas Damsgaard Jensen.  

Liva Healthcare har været medlem af Welfare Tech siden august 2016.

Læs også: EG Welfare Digital – månedens medlem i august

Foto: Liva Healthcare


Om Mit Welfare Tech – månedens medlem

I Welfare Tech er der mere end 200 unikke medlemmer. Medlemmerne er både små og store virksomheder, offentlige organisationer og videninstitutioner. De er alle unikke og har meget at byde ind med. For at give et indblik i deres verden sætter vi hver måned fokus på et medlem. Gennem 4 spørgsmål fortæller medlemmet om deres medlemskab, udbytte og hvad de har særligt fokus på lige nu.

Bliv månedens medlem

Er du medlem af Welfare Tech og vil du gerne fortælle, hvad du fx har fokus på lige nu? Så send en mail til Christina Prangsgaard, digital kommunikationskonsulent, chpc@welfaretech.dk.

Vil du også være medlem? Klik her

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png