2020-01-12-Få-eksperternes-råd-om-virtuelle-møder.jpg

Få eksperternes råd om virtuelle møder

I 2020 blev vi kastet ud i virtuelle møder og events som aldrig før. Vi har samlet op på erfaringerne og giver her 21 gode råd og link til deltagelse i virtuelle møder. Der er tips at hente, uanset om du er deltager eller arrangør.

2020 blev på godt og ondt året, hvor vi skulle gentænke, hvordan vi mødes og netværker på distance, når en pandemi lægger pres på hele samfundet. 

Men hvad har vi lært af året der gik? Og kan man overhovedet skabe udvikling og netværke virtuelt?

- Corona har skabt et paradigmeskift i vores mødekultur. Virtuelle møder skaber fantastiske nye muligheder. Det er enormt tidsbesparende, så man kan nå meget mere. Man bliver mere produktiv. Og det giver adgang til møder med folk, der ville have utroligt svært ved at finde tid i deres kalender til et fysisk møde, siger Karen Lindegaard fra Welfare Tech. 

Som Welfare Techs internationaliseringsekspert har hun i det forgangne år rakt ud til sit netværk i både ind- og udland via virtuelle møder, webinarer og en række nye online-koncepter; senest Booster Board, digital nytårskur og virtuel fredagsbar.

Se kommende digitale arrangementer

- Folk synes det er mindre farligt at sige ja til det virtuelle møde. De føler det mindre forpligtende. Og derved får du måske de gyldne minutters opmærksomhed, der får dem gjort rigtig interesseret i din ide, siger Karen Lindegaard. 

Forberedelse giver det bedst udbytte

Samme erfaringer har de gjort sig hos Life Science Innovation North Denmark (LSI); Welfare Techs samarbejdspartner i Nordjylland. Som del af den forestående klyngesammenlægning (Danish Life Science Cluster) har Welfare Tech, LSI , MedTech Innovation Consortium (MTIC) og Copenhagen Healthtech Cluster (CHC), samarbejdet om flere arrangementer i 2020, som grundet corona blev omlagt til virtuelle møder. 

- Oplevelsen af at holde virtuelle workshop og webinarer er rigtig positiv på flere måder. Vi kan få hele landet med og række ud til nye målgrupper. Man får reelt dem med, som er interesseret i lige præcist det emne, mødet omhandler. Det giver andre perspektiver og nye kunder. Og det giver vores deltagere, som ofte er med, mulighed for at møde nye mennesker og udvide deres netværk, siger Marlene Højstrup Jensen fra LSI.

Hun peger særligt på, at det vigtigt, både som arrangør og deltager i et virtuelt arrangement, at være skarpe på formålet og rammerne for mødet.  

-  Til et fysisk arrangement har deltagerne ofte sat sig mere ind i, hvad det er for et arrangement de skal til. Det virtuelle møde tager man mere til og fra, og man får måske ikke helt læst op på, hvad det er, man går ind til. Derfor skal man som arrangør af virtuelle møder være meget skarp i sin skriftlige kommunikation, både i invitationen og i mails forud for mødet, så deltagerne kan forberede sig og ved, hvad de går ind til. Når man starter det virtuelle møde, er det vigtigt at skitsere, hvad man skal. Og gerne gentage det undervejs i mødet, så alle holder fokus på formålet og målet for mødet, siger Marlene Højstrup Jensen. 

Flere virtuelle koncepter i ny national klynge

- Virtuelle møder er fremmet af covid-19, men vi vil helt sikkert også bruge mødeformen fremadrettet, fordi der er så mange god ting ved det. Det er ikke så meget målgruppen men mere emnet, og hvordan vi formidler det bedst, der afgør om et arrangement med fordel skal afholdes virtuelt, fortæller Marlene Højstrup Jensen.

Hvor det virtuelle arrangement er godt til tunge komplekse emner, hvor deltagerne skal være koncentreret, stille spørgsmål undervejs og evt. kunne gense indholdet, er det fysiske arrangement godt til dialog, udveksling af ideer, sammenholde synspunkter, networking osv. Disse erfaringer bringes videre i den nye nationale klynge, Danish Life Science Cluster, og giver mulighed for at kunne holde endnu flere virtuelle videndelingsarrangementer - nationalt og internationalt. 

- Det virtuelle møde er bare en del af den værktøjskasse og de didaktiske overvejelser, vi har som arrangør. Man skal tænke emnet ind, og hvordan man formidler det bedst. Vi har også gode erfaringer med at runde det fysiske arrangement af med en virtuel workshop, hvor man som arrangør får noget reelt feedback, som kan bruges til at finde ud af, hvad målgruppen nu har brug. Så vi hele tiden kommer videre, siger Marlene Højstrup Jensen.

Hvad med netværksdelen?

De seneste måneders erfaringer viser, at selv om netværksdelen på virtuelle arrangementer ikke flyder så let som ved fysiske arrangementer, så er det muligt at netværke og samarbejde virtuelt. Heldigvis er der flere digitale platforme, som giver deltagerne mulighed for at netværke, og mange opsøger selv hinanden via LinkedIn. 

En af de deltagere, som ofte har deltaget i Welfare Techs fysiske arrangementer er Bent Bonde Pedersen fra Wellness Nordic. Han deltog 6. januar 2021 i Welfare Techs digitale nytårskur, som gav medlemmerne mulighed for at hilse på hinanden og ønske godt nytår i et anderledes virtuelt netværksforum.

- Arrangementet var interessant og givende for mig, da jeg fik én god kontakt, som jeg ikke havde fået uden. Desuden lærte jeg et nyt digitalt værktøj at kende, som jeg har tænkt mig at tage i brug umiddelbart i min kommunikation med kunder, medarbejdere og leverandører. Særdeles effektivt og udbytterigt arrangement for mig, set i forhold til den investerede tid, siger Bent Bonde Pedersen fra Wellness Nordic.

Welfare Tech gentager successen og holder fra 15. januar 2021 virtuel fredagsbar – hver fredag kl. 15. Alle er velkomne til at deltage, og det kræver ingen tilmelding. 

Klik her og vær med i virtuel fredagsbar

6 platforme du kan bruge til dit virtuelle møde


  • Zoom – til møder og breakout rooms  
  • Teams – til interne møder og breakout rooms 
  • Go to Meeting / Go to Webinar - til møder og webinarer
  • Wonder.me – anderledes digitalt netværksrum (brugt til Welfare Techs nytårskur)
  • Mural.co - digitalt whiteboard til visuelt samarbejde
  • Miro.com - virtuelt whiteboard
  • Menti/Mentimeter – interaktive digitale præsentationer, der aktiverer dine deltagere, fx via polls/ afstemninger  

Se samlet infografik med de 21 råd

Anden inspiration


Syddansk Sundhedsinnovation har udarbejdet to gratis guides til virtuelle møder og mødefacilitering:

Læs også: Det virtuelle møde er blevet hverdag under corona mere 

Cluster Excellence har udarbejdet et inspirationskatalog om digitalisering af aktiviteter baseret på de danske klyngers erfaringer under covid-19.

Se inspirationskatalog: Hvordan nytænkes og digitaliseres innovationskraften

Kommende digitale arrangementer i Welfare Tech


I de kommende måneder er der flere nye digitale tilbud, du kan gøre brug af: 

Virtuel nytårskur

Allerede fra den 15. januar gentager vi successen fra Nytårskuren og holder virtuel fredagsbar. Alle, der er ramt af corona-tristhed og alt for meget hjemmearbejde, kan deltage. 

Virtuel fredagsbar - hver fredag kl. 15:00 – 16:00

Webinar: Teknologi i sundhedsvæsenet

13. januar kan du deltage i webinaret: Teknologi i sundhedsvæsnet – hvordan får vi det til at give mening? Webinaret er det tredje af en serie på 7 webinarer, som giver dig teoretisk og praktisk viden om implementering af teknologier i sundhedsvæsnet samt mulighederne for anvendelse af skærmydelser i kommuner og på hospitaler. Du kan også se eller gense de to første webinarer via nedenstående link.

Webinar #3: Teknologi i sundhedsvæsnet – 13. januar, kl. 13:00 – 13:30

Nordic Booster Board

Fra 28. januar til 4. februar kan du virtuelt pitche dit produkt foran et panel af eksperter. Panelet står klar til at give dig feedback på både dit produkt og dine planer om at ekspandere til de nordiske lande, hvad enten det drejer sig om salg til kommuner, hospitaler eller B2B. 

Nordic Booster Board – 28. januar – 4. februar

Dialogmøde: 360 grader effektiv administration af medicinhåndtering

Den 4. februar kan du deltage i et virtuelt dialogmøde om forskellige løsninger inden for medicinhåndtering, administration af utilsigtede hændelser og uddannelse og opdatering i medicinhåndtering. 

Dialogmøde – 4. februar, kl. 10:00 – 12:00

Webinar om det italienske marked for healthtech

18. februar holder vi webinar med Danish Healthtech. Her får du en introduktion til forretningsmulighederne på det italienske marked og det italienske økosystem for healthtech-løsninger.

Webinar – 18. februar, kl. 14:00 – 14:45

Virtuelt møde i netværk om implementering af videokonsultationer og skærmbesøg

Hvordan tager vi reelt udgangspunkt i borgerens behov, når vi vil implementere videokonsultationer og skærmbesøg? Det er temaet for næste møde i Netværket om implementering af videokonsultationer og skærmbesøg. Hør hvordan Horsens Kommune arbejder med borgerne og deltag i det efterfølgende gruppearbejde. 

Netværksmøde – 25. februar, kl. 14:00 – 15:00

Du kan se alle Welfare Techs kommende arrangementer her

Topbillede: Pixabay / Infografik: Welfare Tech 

Kontakt

Karen-Lindegaard_NY.jpg

Karen Lindegaard

Seniorkonsulent

Welfare Tech

Internationalt samarbejde, klyngeudvikling, forretningsudvikling

T: +45 2461 1931

LinkedIn

Skype id : karen.santos.lindegaard

Kontakt

Marlene Højstrup Jensen

Kommunikations- og markedsføringskonsulent

Life Science Innovation North Denmark

T: +45 2856 0103

Download vCard

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig Welfare Techs nyhedsbrev og få nyheder fra netværket og invitationer til kommende arrangementer direkte i din mail-boks.

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png