2017-06-09-Virtual-Reality-står-foran-et-gennembrud-i-sundhedsvæsenet.jpg

Virtual Reality og musik – fra underholdning til behandling

Virtual Reality står foran et gennembrud og vil sætte sit præg på vores hverdag på samme måde som computeren og smartphonen har gjort. Især inden for sundhedsvæsenet vinder teknologien hurtig frem – men rejser også etiske dilemmaer. Førende eksperter debatterer udviklingen på Folkemødet, og publikum kan opleve nogle af løsningerne på egen krop.

Virtual Reality (VR) er mere end gaming og futuristiske scener i en film. Eksperter spår, at VR, og det lige så hotte AR (Augmented Reality), snart vil være en helt naturlig del af vores hverdag. I skolen, på arbejdet, i hjemmet, på hospitalet, i byrummene og i butikkerne. Med Google Cardboard kan man allerede for 100 kroner og en gratis app få VR på sin telefon, og Mark Zuckerberg flirter med VR på Facebook.

- Vi står midt i den fjerde skærmrevolution, der vil afløse de seneste års fascination af, at man kan trykke på en skærm. ‘Touch’ bliver til ‘Explore’. Augmented Reality og Virtual Reality har længe været våde sci-fi drømme. Nu er udviklingen så langt fremme, at det er på tide, at vi i Danmark i endnu højere grad tager teknologien alvorlig og udnytter dens potentiale. Vi ser allerede nye interessante måder at anvende VR og AR på - inden for mange industrier som underholdning, sundhed og uddannelse. Teknologierne anvendes til at skabe helt nye løsninger og optimering af processer. Teknologien er stadig ny, og der ligger et stort og uopdyrket potentiale ved brug af VR og AR, siger Therkel Sand Therkelsen, stifter af CopenX Realities.

Netop nu er VR og AR på vej ind på hospitalerne, og vil her sætte et markant aftryk på, hvordan vi giver og modtager sundhedsydelser fremover. I 2016 kunne lægestuderende og kiruger over hele verden opleve den første live-streamede operation i VR. Flere kunne se med over kirurgens skulder, og det krævede ikke lang rejsetid. På Rigshospitalet Glostrup bruger unge med erhvervet hjerneskade VR til at træne deres fysiske funktionsevne og oplever både større motivation og hurtigere genoptræning. Og på Sydvestjysk Sygehus kan indlagte børn med et par VR-briller deltage i undervisningen på deres skole og holde sociale kontakt til deres kammerater.

- VR og AR har en unik evne til at motivere, træne og guide folk. Ved hjælp af musik, lyd og billeder - fra animationer til 360 graders videoer - føres man ind i en verden, man kan interagere med, som svarer til fornemmelsen af at være i den virkelige verden. Det giver patienter i genoptræning en virkelighedstro oplevelse af at cykle en tur i naturen, i stedet for i et trist motionsrum. Kirurger kan risikofrit træne kunsten at føre en skalpel i den virtuelle verden, inden den første patient ligger krop til, og vi har eksempler på, at AR-applikationer kan scanne og tjekke modermærker for kræftrisiko, siger Therkel Sand Therkelsen.

Det globale marked for VR i sundhedssektoren anslås at nå 26 milliarder kroner i 2020. Men de nye teknologier og platforme rejser også nogle etiske dilemmaer.

- Virtual Reality introducerer helt nye og særdeles kraftfulde former for mental og adfærdsmæssig manipulation, især når kommercielle, politiske eller statslige interesser står bag skabelsen og vedligeholdelsen af ​​de virtuelle verdener. Det er derfor vigtigt, at vi ikke kun belyser de åbenlyse fordele ved, at teknologien er indlevende, men også taler om de sociale og personlige konsekvenser, det kan have, når der skabes nye “virkeligheder”, som kan risikere at erstatte fysiske interaktioner og samvær, siger Therkel Sand Therkelsen.

- Med ny teknologi skal man spørge: Hvad er det der erstattes? Bliver det ligheds- eller ulighedsskabende? Hvem betaler? Hvad får de for pengene?, siger Gorm Greisen, formand for Det Etiske Råd.

Folkemøde 2017

Therkel Sand Therkelsen og Gorm Greisen perspektiverer mulighederne, potentialerne og de etiske overvejelser ved VR og AR i sundhedsvæsenet på Folkemødet 2017. Det er på paneldebatten:

Virtual Reality og musik – fra underholdning til behandling

Hvornår: Lørdag den 17. juni 2017, kl. 14:00
Hvor: Innovationsnetværkenes teltplads, A35, Danchelles Anlæg
Arrangør: Innovationsnetværkene Welfare Tech og Danish Sound

Med i debatpanelet er:

• Gorm Greisen, formand for Det Etiske Råd og overlæge dr.med. ved Rigshospitalets neonatalklinik
  • Lars Konge, overlæge, forskningsleder og professor på Rigshospitalets Simulationscenter
  • Kristian Emil Andreasen, direktør for Kanda ApS, et AR/VR studio, som skaber interaktive oplevelser og læring
  • Jan Larsen, professor og ph.d. ved DTU Compute, Danmarks Tekniske Universitet og direktør for Danish Sound.

Moderator: Therkel Sand Therkelsen, stifter af CopenX Realities.

Paneldeltagerne stiller gerne op til interviews – pressekontakt sidst i dokumentet.

Prøv selv Virtual Reality

Sideløbende med paneldebatten har besøgende på Folkemødet mulighed for at prøve de virtuelle oplevelser på egen krop.

Hvornår: Torsdag den 15. juni, kl. 17:00 og lørdag den 19. juni, kl. 14:00
Hvor: Innovationsnetværkenes teltplads, A35, Danchelles Anlæg

Torsdag den 15. juni, kl. 17

Bliv ét med musikvideoen
Dyk ned i den virtuelle verden og dans med den islandske sangerinde Björk på bunden af havet i musikvideoen Notget fra albummet Vulnicura.
- Den virtuelle virkelighed er et teater, der fanger det følelsesmæssige landskab, sagde Björk, da hun i maj præsenterede videoen og sit digitale VR-univers i Los Angeles.

Stå midt i bombardementet af København i 1807
Er du historieinteresseret kan du komme lige ind i hjertet af de dramatiske begivenheder, som udspillede sig ved Vor Frue Kirke under terrorbombningen af København i 1807. Kirken blev ramt og brændte ned til grunden mens en storbrand bredte sig til universitetet og Rundetårn. Brug din telefon til at lytte dig omkring i 3D.

Lørdag den 17. juni, kl. 14:00

Få førstehjælpsundervisning med Thure Lindhardt i virtual reality
Forening Børneliv har sammen med et kreativt hold af dygtige skuespillere, heriblandt Thure Lindhardt, filmproducenter og lægefaglige eksperter har skabt tre VR-film til undervisning i livsreddende førstehjælp. Filmene er udviklet til lærere og pædagoger, der arbejder med børn, og træner de mest akutte skolegårds-scenarier, hvor børn er kommet til skade – og hvor der skal handles hurtigt.

Tag en meditativ VR-rejse - smertereducerende mindfullness
Forsøg med beroligende VR-oplevelser på amerikanske hospitaler med smertereducering og medicin-nedtrapning har allerede skabt lovende resultater. På denne meditative rejse henføres du til et andet univers gennem VR-briller og høretelefoner, som har vist sig at hjælpe patienter til at fokusere mindre på aktuelle smerter.

Hvordan opleves verden med et høreapparat?
VR-teknologier kan hjælpe os med at forstå, hvordan det er at leve med et handicap. Med denne VR-teknologi fra Oticon kan du opleve, hvad forskellen er på at have et høreapparat og ikke have et høreapparat.

Se verden gennem dyrenes øjne
Denne prisvindende VR-oplevelse giver dig et fascinerende indblik i dyrenes verden. Fornem og se selv, hvordan verden og omgivelserne ser ud for en ‘myg’, ‘guldsmed’, ‘frø’ eller ‘ugle’.

Teknologierne vises i samarbejde med CopenX, Kanda, Awe, Molamil, Oticon, Samsung og B&O Play.

Pressekontakt

• Therkel Sand Therkelsen, CopenX Realities, therkel@copenx.com, T. +45 6130 0590
  • Gorm Greisen, formand for Det Etiske Råd, klinisk professor, overlæge og dr.med. på rigshospitalets neonatalklinik, , gorm.greisen@regionh.dk, T. +45 4046 0747
  • Eske Rosenberg Knudsen, Danish Sound, eskn@dtu.dk, T. +45 2112 3566
  • Lene Vistisen, Welfare Tech Innovationsnetværk for Sundhed og Velfærdsteknologi, levi@welfaretech.dk, T. +45 3176 4331
  • Mette Thiel, pressekoordinator, Welfare Tech, mth@welfaretech.dk, T. +45 2058 5138

Om Welfare Tech

Welfare Tech er Danmarks største medlemsbaserede klyngeorganisation for sundhed og velfærdsteknologi og et nationalt innovationnetværk for udvikling, implementering og eksport af dansk sundheds- og velfærdsteknologi.

Welfare Tech gennemfører projekter, konferencer, workshops, netværk, match making og formidlingsaktiviteter, der kan bidrage til nye forretningsområder og til at realisere det kæmpe potentiale, som ligger inden for det sundheds- og velfærdsteknologiske område.

Welfare Tech er en certificeret guldklynge under EU-Kommissionens kvalitetssikringssystem, The European Cluster Excellence Initiative, ECEI.

Læs mere: www.welfaretech.dk

Om Danish Sound

Innovationsnetværket Danish Sound skaber vækst vha. matchmaking, sammenhængskraft og innovative projekter på tværs af tværdisciplinære lydteknologiske forsknings- og forretningsområder – i Danmark og internationalt. Danish Sound’s strategiske fokus drives af tre relaterede globale samfundsudfordringer og trends med stort potentiale for fremtidig forskning, innovation og markedsudvikling: Sound Solutions for Healthcare; Urban & Environmental Sound Solutions; og Digital & Creative Sound Solutions.

Læs mere: www.danishsound.org

Om Virtual Reality (VR)

VR er en computerskabt illusion i form at real-time eller animerede billeder, lyd og grafik, som gengiver en parallelverden via et par VR-briller, der omslutter ens synsfelt, så man kun oplever den virtuelle verden. VR kendes fra spilverdenen, hvor man kan blive ét med spiluniverset.

Om Augmented Reality (AR)

AR er computergenerede billeder, lyd og anden grafik, som lægges oven på den faktiske virkelighed. AR kendes fra Pokémon GO, hvor man via sin telefon kan se Pokémon figurer i den virkelige verden.

Eske Bo Knudsen

Specialkonsulent