Business case skabelon (gevinstrealisering)
Svært ved at realisere business casen i et OPI-samarbejde? Så få hjælp til at høste gevinsterne når du arbejder med business case.
Værktøjet oprettet: 26.04.2016
En business case uden gevinstrealisering er en dårlig business case ikke mindst i OPI-sammenhæng. En god business case har fra starten fokus på gevinsterne - både de økonomiske og de ikke økonomiske - og redegør grundlæggende for fem områder:
- Gevinster
- Omkostninger
- Interessenthåndtering
- Forandringsprocesser
- Gevinstrealiseringsplan.
Download business case skabelon fra 1stroke
Med denne trin-for-trin guide til at arbejde med business casen, kommer du hele vejen rundt:
- Undersøg og kortlæg virksomhedens strategi.
- Opstil mål for de forbedringer, som din business case vil medføre.
- Lav en AS-IS analyse. Det er en analyse af en forretningsproces i en virksomhed, som grundigt gennemgår hele processen, så du og læsere af business casen forstår den.
- Lav en TO-BE analyse. Hvordan skal processen fungere efter implementeringen.
- Identificér ændringerne.
- Opdel/prioriter ændringerne i kvantificerbare og ikke-kvantificerbare business case elementer.
- Kvantificer business case elementerne.
- Estimer implementeringsindsatsen fra punkt 4.
- Færdigskriv business casen inklusive beslutningsoplæg og kommunikation til øvrige interessenter.
Læs også: Selv den sidste business case har ubekendte
Gevinstoverblikket
Hjertet i business casen ligger i gevinstoverblikket (benefit dependency map). Gevinstoverblikket viser, at der mellem de enkelte dele i gevinstoverblikket skal etableres en årsag-virkningssammenhæng mellem strategiske målsætninger, gevinster, ændringsaktiviteter og de investeringer, der sætter business casen i gang. Gevinstoverblikket er også grundlaget for at udarbejde en gevinstrealiseringsplan