Miniguide til implementering
Implementering af sundheds- og velfærdsteknologi er ikke en nem opgave. Her får du en miniguide med 8 domæner, der sikrer dig succes med implementering af ny teknologi i sundheds- og plejesektoren.
Værktøj oprettet: 21.12.20
Guiden består af 8 trin, som skal ses som domæner, der tematisk samler de mange udfordringer, der opstår i forbindelse med implementering. Du får mest ud af at bruge guiden, hvis du springer frem og tilbage mellem domænerne, efterhånden som processen forløber, forandringen iværksættes, og du bliver klogere og opdager nye udfordringer og behov.
Hvert af de 8 domæner indeholder en række udfordringer, du skal forholde dig til. Men de er alle til inspiration. Hver implementeringsproces er unik, og du skal medtage netop de udfordringer, som er relevant, for det du implementerer.
Herunder får du en kort introduktion til de 8 domæner. Klik på de enkelte link for at læse den fulde artikel til hvert trin.
1. Forbered implementering af (ny) teknologi
Hvem skal planlægge, følge og lede implementeringsprocessen? Hvem er de vigtigste aktører, der skal inddrages i processen?
Lær mere om: Hvordan forbereder man implementering af ny teknologi i sundheds- og plejesektoren?
2. Sørg for at den nye teknologi skaber værdi
Hvorfor implementerer vi en teknologi? Og hvordan sørger vi løbende for, at teknologien skaber de forventede fordele og den forventede værdi?
Lær mere: Sådan sikrer en tværfaglig indsats værdiskabelse ved implementering
3. Planlæg, følg og led implementeringsprocessen
Hvilke aktiviteter er afgørende for en succesfuld implementering? Og hvordan sikrer du, at disse aktiviteter inkluderes i implementeringsprocessen?
Lær mere om: Nøgleaktiviteter i forbindelse med implementeringen
4. Sammensæt dit team af nøglepersoner
Hvilke medarbejdere er afgørende for en succesfuld implementering? - Og hvordan og hvornår skal de inkluderes i implementeringsprocessen?
Lær mere om: Nøglemedarbejdere involveret i implementeringen
5. Sæt rammerne for dit team
Hvilke ressourcer skal der sættes af for at sikre en succesfuld implementering? Og hvordan og hvornår skal de inkluderes i implementeringsprocessen?
Lær om: Ressourcer der skal tildeles implementeringsprocessen
6. Vær (fortsat) nysgerrig på den implementerede teknologi
Hvordan sikrer man fortsat brug af en ny teknologi? Og hvad kan man gøre for at fremme en undersøgende adfærd blandt medarbejderne der fører til udvidet brug af teknologien?
Lær mere om: Optagelse af teknologi
7. Samarbejd på tværs af professioner
Hvem skal være med i implementeringsteamet? Og hvordan skal de arbejde og kommunikere sammen?
Lær mere om: Organisering af multidisciplinært samarbejde
8. Evaluer implementeringsprocessen og organisering
Hvordan kan du evaluere implementeringen? Og hvordan kan implementeringsprocessen evalueres i sin helhed? Hvordan evalueres det arbejde implementeringsteamet har lavet?
Lær mere om: Evaluering af implementeringsprocessen og organisering
Hvem er målgruppen?
Værktøjet henvender sig til offentlige implementeringsansvarlige og konsulenter samt private konsulenter og produktleverandører.
Hvem har udarbejdet guiden?
Guiden er udviklet i det internationale projekt DISH (Digital & Innovation Skills Helix in Health). Projektet sætter fokus på de manglende kompetencer, der er hos sundhedsprofessionelle, i forhold til anvendelse af de mange digitale løsninger, som kontinuerligt introduceres i sundhedsvæsenet.
Hvad koster det at bruge værktøjet?
Det er gratis at bruge guiden.
Hvem skal du kontakte for mere information?
Har du spørgsmål til guiden, så kontakt Karen Lindegaard, seniorkonsulent Welfare Tech, karli@welfaretech.dk.