2018-Subimage-illustration-OPI-PULJE.png
2021-02-22-Hvem-bliver-dine-kunder-i-fremtiden.jpg

Hvem bliver dine kunder i fremtiden?

En virksomhed skal være åben over for nye markeder og være parat til at ændre strategi, hvis en ny stor kundemulighed viser sig. Det var en af læringerne, da SDU holdt workshop om forretningsrelationer for virksomheder, der udvikler løsninger til sundhedssektoren. Welfare Tech har samlet nogle af de gode råd her.

De bedste løsninger skabes ofte, når teknologier er udviklet eller tilpasset i samarbejde mellem leverandørerne og den kommende kunde. Men som virksomhed bør man altid have øje for, hvordan man tjener sine penge i fremtiden, og hvem man kan få som kunder – også selvom potentialet ligger et andet sted, end hos den partner, man har udviklet sin løsning sammen med.

Fremtidens kunder var et af temaerne, da SDU holdt workshop for virksomheder, der udvikler teknologi i samarbejde med sundhedssektoren.

- De færreste virksomheder kan leve af kun én kunde. Så selvom den offentlige udviklingspartner forventer at købe løsningen, når den er færdig, bør virksomhederne allerede i udviklingsfasen løfte blikket og kigge efter andre potentielle kunder også, forklarede Majbritt Rostgaard Evald på workshoppen forleden. Hun er forsker på SDU’s Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.

SDU havde arrangeret workshoppen om relationer for virksomheder, der er med i Syddansk OPI-pulje, som Welfare Tech administrerer. Nogle af de gode råd til virksomhederne var:

  • Hav altid øje for nye forretningsmuligheder
  • Vær parat til at tilpasse jeres strategi og forretningsplan til nye kunder
  • Hav styr på det netværk af kontakter/stakeholders I indgår i – hvad gør de, og kan I drage nytte af deres salgskompetencer?

Til kommuner, slutbruger – eller forsikringsselskaber?

Fremtidens kunder er altid i fokus i virksomheden mHeart, der driver projektet CardioCare. Virksomheden mHeart IVS har udviklet en digital platform med et specialiseret træningsbibliotek, feedback og patientuddannelse til patienter med atrieflimmer. 150.000 danskere har atrieflimmer, som er en rytmeforstyrrelse, hvor hjertet slår uregelmæssigt, og 20.000 diagnosticeres med hjerteflimmer hvert år.

MHearts løsning er netop ved at blive testet og videreudviklet i samarbejde med Esbjerg Kommune. Co-founder Ulrik Blom er dog også opmærksom på, at der kan være andre mulige kunder, som app’en kan tilpasses efterfølgende – udover offentlige kunder kunne mulighederne være salg B2C og B2B.

- I princippet vil vores løsning kunne sælges både til kommuner og direkte til slutbrugerne. En tredje mulighed, som vi er ved at teste, er at sælge vores app til forsikringsselskaber. De har vist interesse, fordi de er interesserede i, at deres kunder får flest mulige sunde leveår. I første omgang tilpasser vi naturligvis vores løsning til kommunerne, som er vores udviklingspartner. Men vi er åbne for at ændre salgsstrategi senere, hvis det giver mening, siger Ulrik Blom.

Til regioner, beredskab – eller udlandet?

Også WarningSystems - en anden virksomhed i Syddansk OPI-pulje - har et godt blik for, at slutkunden ikke nødvendigvis er den samme, som den offentlige partner, man i første omgang udvikler en løsning sammen med.

WarningSystems har udviklet SafeTrack - en løsning, som skal sikre, at udrykningskøretøjer kan komme frem i trafikken. SafeTrack advarer trafikken om udrykningskøretøjer via en advarsel fra selve ambulancen og via udsendelse fra bilernes FM-radio.
SafeTrack skal testes i samarbejde med Region Sjælland, og i første forretningsmodel skulle regioner og beredskabet være kunder. Men via input fra bl.a. Energistyrelsen har WarningSystems nu fået fokus på også at møde de internationale standarder for udrykningskøretøjer, og dermed åbne for internationale markeder, fortæller ingeniør Jesper Jørgensen.

- Det kan være, det bliver for omkostningstungt, at komme ind på markedet for udrykningskøretøjer i Danmark. Derfor er udenlandske markeder også interessante for os. I Tyskland varetages ambulancekørsel eksempelvis af private aktører, så det er også et potentielt marked, mener Jesper Jørgensen.

Sunde og nødvendige overvejelser

Majbritt Rostgaard Evald ser med tilfredshed, at de to virksomheder holder sig orienterede om deres fremtidige muligheder og ikke er bange for at skulle tilpasse deres strategi og salg – selvom det skulle betyde, at deres forretning bliver anderledes, end de havde forestillet sig.

- En af faldgrupperne ved at deltage i OPI eller samudvikling med det offentlige er, at man som virksomhed fokuserer for meget på udviklingspartneren. Det er vigtigt og nødvendigt for virksomhederne at få et fuldt overblik over deres potentielle marked, så man ikke afskærer sig selv fra attraktive kunder, forklarer Majbritt Rostgaard Evald.

Hun mener, at løsningerne i Syddansk OPI-pulje alle er teknisk stærke sundhedsløsninger, og at virksomhederne er dygtige til at navigere i markedet.

- Nu er virksomhederne nået dertil, hvor det kan blive nødvendigt at til- og fravælge markeder. Det er en spændende proces, og vi er selvfølgelig klar med sparring, siger Majbritt Rostgaard Evald.

Læs mere om projekterne i Syddansk OPI-pulje:

Syddansk OPI-pulje er støttet af Den Europæiske Regionalfond.

Illustration: Pixabay/Welfare Tech

Kontakt

Rie-Jakobsen_NY.jpg

Rie Jakobsen

Konsulent - barselsorlov

Welfare Tech

OPI-pulje

T: +45 2091 3983

LinkedIn

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Welfare Tech bliver til Danish Life Science Cluster. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder fra netværket og invitationer til kommende arrangementer direkte i din mail-boks.

Støttes af

Welfare Tech er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

WT hjemmeside_DK_Erhvervsfremmebestyrelsen.png